Expertens test: Så långt kommer vanligaste elbilarna på en laddning

Vilken elbil kommer längst på en laddning?
Se när motorjournalisten Mat Watson gör ett grundligt test av de sex vanligaste modellerna – genom att köra bilarna till sista kilowatt-sekunden.
Resultatet: en amerikan var bäst och en liten sydkorean slog en stor tysk.

Den brittiska bilsajten Carwow och Mat Watson samlade några av marknadens mest populära elbilar just nu och uppdraget var enkelt: kör bilarna ända tills batteriet är helt slut och se om räckvidden stämmer överens med de officiella siffrorna.
Mat Watson och hans team körde bilarna på motorväg och i en yttertemperatur på sju grader.
I en av bilarna får Watson eltorsk bara några meter från en laddstation och han kan bara skratta åt att falla så nära mållinjen.

Här var bilarna på startlinjen med fulladdade batterier och tilllverkarnas officiella räckviddssiffror:
• Jaguar I-Pace – 46 mil
• Tesla Model 3 Long Range – 53 mil
• Audi e-tron – 41 mil
• Nissan Leaf – 38,5 mil
• Kia e-Niro – 45,5 mil
• Mercedes EQC – 40 mil

Några av bilarna kostar drygt 800 000 kronor, till exempel Audi e-tron och Mercedes EQC – medan Jaguar I-Pace är ännu dyrare. Tesla Model 3 går på cirka 660 000 kr, men ska enligt officiella siffrorna  ge mest räckvidd för pengarna.
Så är Teslan bäst även i Mat Watsons test?
Svaret är ja, även om Mat Watson når 43 mil innan batteriet dör. Då är han cirka tio meter från en laddstation och kan inte låta bli att utropa: ”Jag var ju så nääära!!!”

Tvåa blev Kia e-Niro som kunde åka 41 mil på en laddning. Inte illa av en bil som kostar 300 000-400 000 mindre än Audi, Mercedes och Jaguar.

Här stolpar vi upp hur långt alla bilar kom  – och vi anger dessutom skillnaden jämfört med den officiella räckvidden:

1. Tesla Model 3 Long Range: 43 mil (78 proc av officiell räckvidd)
2. Kia e-Niro: 41 mil (90 proc av officiell räckvidd)
3. Jaguar I-Pace: 36 mil (75 proc av officiell räckvidd)
4. Audi e-tron: 33 mil (81 proc av officiell räckvidd)
4. Nissan Leaf: 33 mil (87 proc av officiell räckvidd)
6. Mercedes EQC: 31 mil (75 proc av officiell räckvidd)

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC är den tyska tillverkarens första bidrag i kampen mot Tesla, Audi och Jaguar. Men modellen har hittills fått ett minst sagt ljumt mottagande i hemlandet Tyskland, rapporterar sajten Telsarati.
Under senare delen av 2019 såldes enbart 397 bilar i hela Tyskland – och under årets fyra första månader futtiga 276 exemplar.
Visst, coronapandemin stängde ner i princip all bilhandel, men Teslarati menar att både Tesla och Audi klarat sig ganska bra i Tyskland det senaste året: 8 700 Tesla Model 3 och 4 000 Audi e-tron har sålts de senaste 12 månaderna.
I Sverige är försäljningen lika trög, med bara 122 sålda EQC hittills i år (och konkurrenten Audi har sålt 785 e-tron efter flera stora kampanjer).
Kanske vill folk att en så pass dyr bil ska ha längre räckvidd.