Tesla-ägare är i sämre läge än andra bilägare, varnar bilistorganisationen M Sverige. Nu vill de att Tesla ska skärpa sig för att återvinna bilköparnas gunst.
– För att bygga upp ett förtroende hos köparna behöver Tesla justera sitt erbjudande, ge bilägare som fått rätt i ARN det beslutet anger, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Teslaägare i Sverige har haft motvind på slutet. Bilarna har fallit snabbt i värde på andrahandsmarknaden och vissa rapporterar till och med om obehagliga hatattacker med lappar och till och med klotter på bilar. Dessutom har det visat sig att Tesla i ett antal fall struntar i att följa ARN när missnöjda ägare klagar. Nu uppmanar tunga bilistorganisationen M Sverige med 75 000 medlemmar Tesla att vidta åtgärder för att återuppträtta förtroendet. Det är inte första gången de är på krigsstigen mot Tesla.
– Det finns absolut fördelar för konsumenter med bilarna, som nollränta, inga utsläpp, ett eget laddnätverk, erbjudanden om fri laddning som man hade förut och ett försprång när det gäller självkörande teknik. Samtidigt har en del av intresset för bilarna dalat på grund av kontroverser kring företagets ledning, vilket är mycket ovanligt och har visat sig påverka känslan av bilinnehavet negativt, säger Carl-Erik Stjernvall.

Nyligen backade Tesla efter flera år och började betala utbyte av farliga länkarmar på äldre Tesla Model S.
– Visst kan bilägare rynka på näsan om den nya bilen återkallas och ska in på verkstaden på grund av ett fel. Men alternativet att allvarliga fel lämnas utan åtgärd är värre, det visar på att Tesla kanske inte valt rätt väg, förtroendet har absolut fått sig en törn på det här området, säger Carl-Erik Stjernvall.
Bilägare som hamnar i tvister har möjlighet att gå till ARN för att få sitt ärende prövat. Men Tesla har i ett antal fall struntat i att följa ARN:s rekommendationer. Nu vill M Sverige att Tesla skärper sig.
– Det har rapporterats mycket om hur Teslas försäljning störtdykt. För att bygga upp ett förtroende hos köparna behöver Tesla justera sitt erbjudande, ge bilägare som fått rätt i ARN det beslutet anger, jobba med att få ned försäkringskostnaden och göra det möjligt att arbeta med begagnade delar. Man måste helt enkelt hantera tekniska brister på det sätt marknaden förväntar sig, säger Carl-Erik Stjernvall.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter