Harrys Garage ger en känga åt klassiska bilmärken. Enligt honom är något ruttet bland tillverkarna – och som nu spritt sig till supersportbilarnas värld.
– Något är allvarligt fel när vi läser om krisen bland biltillverkarna, säger Harry Metcalfe.
Han brukar säga sitt hjärtas mening. Harrys Garage senaste avsnitt handlar om hur bilbranschen binder ris för egen rygg. Och han ger sig inte på några småhandlare, utan det är en av branschens legendarer som får en känga. Han menar att bilarna höjts så mycket i pris så att andrahandsvärdet kollapsar.
– Vi kan läsa om vilka problem som det finns i bilbranschen, se på Volkswagen som stänger fabriker. Men vi ska fokusera oss på sportbilar, säger Harry Metcalfe.
Först och främst pekar han på Ferraris nya skyltfönster. Den nya F80 ska ta över skutan från Enzon och andra modeller som inspirerats direkt från racerbanan. Men något har gått riktigt snett, i alla fall om man frågar Harry Metcalfe.
– Ferrari har blivit dyrare och dyrare, nu med den senaste modellen F80 spränger man gränserna, säger han.
De rusande priserna kan enligt Harrys Garage gå ut över andrahandsvärdet. Tidigare har man kunnat köpa bilar från de mest exklusiva märkena. Men med den nya prisutvecklingen riskerar F80 att tappa i värde.
– Om jag köper en Ferrari vill jag ha en V12, inte en V6 med en elektrisk motor, det går bara inte, säger Harry Metcalfe.
Han ser ett allvarligt fel som biltillverkarna gör. Ett fel som enligt Harrys Garage kan bli ödesdigert och gräva dem en grav i framtiden.
– Biltillverkarna trissar upp varandra, de sätter in allt mer saker i bilarna, och det gör dem dyrare. Men det är ingen av kunderna som har efterfrågat detta, säger Harry Metcalfe.
Med F80 tror han att Ferrari får en modell som inte kommer att stiga i värde med åren.
– Just F80 eggade inte upp mig som de gamla modellerna. Om man tänker tillbaka till Enzo, gud vilken upphetsning det gav, säger han.
Men han drar inte alla ner i sitt svarta hål. Det finns ett bilmärke som Harrys Garage tycker att de behåller ursprung och värdighet
– Pagani håller inte på med sådant här, de vet att deras kunder vill ha V12 och inget trams, säger Harry Metcalfe.
Ändå tänker han inte sluta testa bilar och fortsätta säga det som faller honom in.
– Jag kommer att fortsätta pröva nya bilar, men jag hoppas inte att prisutvecklingen fortsätter så här, säger han.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.