Volvo har rullat i sin viktigaste modell i ny tappning. Men är den åtta år gamla bilen verkligen ett bra köp?
– Det är ett litet underbetyg till alla nya bilar att den här gamlingen säljer absolut bäst, säger bilexperten Alrik Söderlind.
Sveriges mest sålda bilmodell är ingen ny och flashig elbil. Åtta år gamla Volvo XC60 utklassar alla nya bilar och toppar försäljningen i Sverige. Den är också världens mest sålda Volvomodell och enormt viktig för Volvo. När Volvo nu rullar ut en förnyad XC60 är det en enormt viktig bil, både för jobben i Göteborg och Volvo Cars som företag.
Bilexperten Alrik Söderlind har testat fler bilar än någon annan aktiv motorjournalist i Sverige. Nu har han satt tänderna i nya Volvo XC60 och gått till botten med allt som ändrats modellen. Räcker verkligen förändringarna? Och är det en ett bra köp?
– Volvo har gjort en Tesla men utan samma stå hej på marknaden. Man har sänkt priset med ungefär 150 000 kr samtidigt som bilen har fått sig en facelift, säger Alrik.


Trots att bilmodellen har åtta år på nacken är förändringarna tämligen marginella. I första hand har Volvo åtstadkomit en ny grill och en lite större pekskärm. Kännarna hävdar också att bakljusena är nya. Men köparna verkar älska den ändå.
– Välbyggd lyxbil på ett gammaldags sätt. Det är kanske det som gör att folk liksom går igång på den här bilen.
Men trots prissänkningen är det en dyr bil att köpa och äga privat. Den som vill äga bilen själv får räkna med en kostnad på över 10 000 kronor i månaden. Men Alrik Söderlind har hittat och räknat på ett sätt att köra en XC60 betydligt billigare.
– Det lönar sig knappt att köpa en begagnad XC60 jämfört med att privatleasa den, säger Alrik Söderlind i filmen.
Men räcker verkligen en åtta år gammal bilmodell för att klara konkurrensen från nya toppmoderna elbilar och nya laddhybrider med längre räckvidd? Experten har sin dom klar i filmen.
– Nya EX60 måste komma upp i tillverkning snabbt och snart. Annars så tror jag att 2026 blir ett riktigt riktigt tufft år för Volvo.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter