Experten: Volvo går i Saabs fälla

Bilgurun Alrik Söderlind kollar in Volvo XC70 i Kina. Men det här är en inte en riktig Volvo. Nu fruktar han att Volvo ska gå i Saab-fällan.
– Jag har varit i Kina och tittat på nya Volvo XC70 och det gjorde mig orolig, säger Alrik Söderlind.

För några månader sedan drog Volvo skynket av nya Volvo XC70. Men det hade inget gemensamt med den gamla hederliga XC70-kombin som många svenskar älskar. Den här gången är en SUV, och tekniken kommer inte från Göteborg. Istället har Volvo gjort om en befintlig bil från Geely-koncernen, gett den Volvo-design och satt på Volvo-emblem.

Det här kan bli en stor del av Volvos strategi framöver. De ska spara in 18 miljarder kronor och en viktig del i strategin är att dela mer teknik och bildelar med kinesiska Geely-koncernen som är huvudägare i Volvo Cars.

Bilexperten Alrik Söderlind reste till Kina för att kolla in Volvo XC70. Volvo har sagt att den ska komma till Europa, men ännu har bilen inte synts till här. XC70 ser ut som en elbil, men det är faktiskt en laddhybrid med 1,5 liters motor under huven.Den är en laddhybrid som går 10 eller 18 mil på el.
– Kineserna säger själva att den här fronten inte är riktigt vad man
tycker om. Kinesiska kunder vill ha en riktig grill. Det här är en systerbil till Lynk & Co som Volvo har liksom bara ”badge engineerat”,säger Alrik.

Badge engineering är en fackterm inom bilbranschen när man tar en annan bilmodell och klistrar på emblem från ett annat bilmärke. Många anser att det var detta som knäckte Saab. Först var det Oplar som GM lät Saab göra om ganska ingående, men på slutet hamnade Saab-emblem på Subaru och Chevrolet Trailblazer.

Alrik Söderllind har gått igenom nya Volvo XC70. På många sätt är bilen fin, men känslan av riktig Volvo infinner sig inte.
XC70 är byggd i Kina och baseras på kinesiska Lynk & Co. Men Volvo har försvenskat bilen och satt svenska flaggor på sätena. I Kina säljs den som en skandinavisk bil.

Frågan är hur Volvo klarat av att göra om en kinesisk Lynk & Co till en bil med svensk själ? I Kina kostar bilen från 360 000 kronor.
– Man har tagit det gamla namnet och satt det på en bil som inte egentligen är XC70. Det är ju någon sorts SUV det här. Inte en förhöjd kombi.

Baksätet är rymligare än i en XC60. Nya XC70 är ett par decimeter längre än en XC60.
– Här sitter jag jättebra faktiskt. Inget handtag här men det känns som Volvo och massor med utrymmen här. Här kliver vi in i förarsätet. Man känner igen sig på Volvostolarna. Känns bra.

Volvo verkar ändå lyckats trolla med den kinesiska bilen, den känns väldigt mycket som en riktig Volvo.
– Det är ändå mycket Volvokänsla. Och här har vi faktiskt den svenska flaggan på stolen. Det är bra. Det här är ju jättespännande
alltså. Billigare än XC60 med lilla batteriet, säger Alrik.

I Kina marknadsför Volvo den som en skandinavisk bil, det är viktigt för kinesiska köpare.
– Den ska också kännas skandinavisk, modern och man är stolta över att det här är en skandinavisk bil. Jag vet ju inte hur skandinavisk den här är.Egentligen framtagen av Lynk & Co. Natur är viktig här i Skandinavien säger man också. Ja du, man måste säga saker och ting
naturligtvis, men nej, premiumkänslan infinner sig inte på samma sätt som i XC60.

Alrik Söderlind har testat och analyserat fler bilmodeller än de flesta. Egentligen borde bilmärkena ta in honom som rådgivare innan de gör misstag som kan kosta miljarder. Till slut är det ändå något som skaver när han hunnit smälta intrycken. Trots att mycket med bilen verkar bra.
– Nej, jag tror inte att det är rätt men det är vad jag tror det. Man kan ju tycka precis tro exakt vad man vill. Som sagt, bra baksäte, men det är ju en kinesisk bil.

Nu är experten orolig att Volvo ska gå i samma fälla som Saab och komma med fler kinesiska modeller med Volvo-emblem. De har redan kommit med MPV:n EM90 i Kina som sålt väldigt dåligt.
– Det är ju lite tråkigt att det är en badge engineering. Håller Volvo på att gå samma väg som Saab när Saab tvingades göra bilar på Subaru och på GM, Tahoer och så där? frågor sig Alrik Söderlind.

Han tror istället att en riktig XC70 hade varit rätt väg att gå för Volvo.
– Jag tänker att om man kunde ha byggt den här Recharge Concept, alltså en höjd kombi, en helt ny riktig XC70. Den tror jag
skulle kunna blivit en jättesuccé. Men kanske skulle den kommit för nära den nya EX60. Det är möjligt. Men jag tror att Volvo måste fortsätta med sin egen särart och göra spännande bilar som man verkligen verkligen vill ha.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt