Experten varnar för total kollaps i bilindustrin

Europas står inför en fullständig industrikollaps. Bilindustrin drar resten av kontinenten med sig ner i djupet. 
– I Europa bygger vi bilar för äldre medelklassmän som heter Schultz, säger Claes Hemberg. 

För 15 år sedan köpte den kinesiska medelklassen europeiska bilar. Allra helst var de tyska i premiumsegmentet populära. Men nu har kineserna istället börja köpa bilar av sina inhemska märken. 
– Poängen är att det inte är en kris i Europa, utan en kris i Kina, enorm utveckling där som gör att framförallt tyska bilindustrin har sluta sälja i Kina, de har tappat 75 procent på några år, den försäljningen gav stora vinster, men den är borta nu.

Den europeiska marknaden räcker inte längre för att våra bilmärken ska överleva. 
– Saken är den att försäljningen i Europa går ganska bra. Men vi kan inte konkurrera med kineserna på deras hemmaplan. Och snart kommer de hit.

Kinesiska köpare vill inte längre ha våra europeiska lyxbilar. På ett enda år rasade Porsche med 28 procent i Kina.

Många kinesiska bilmärken har redan öppnat fabriker, eller planerar att göra det, i Europa. Med det kommer spelreglerna helt att förändras. 
– Kineserna kommer hit med mjukvara och är anpassade till förväntningar som unga konsumenter har. De vill ha uppkoppling till mobiler och liknande saker. 

Från politiskt håll har man redan förstått vart vindarna blåser. Men den europeiska bilindustrin verkar mycket trög. 
– Det är därför som politikerna pratar om lagkrav för att skynda på detta. Men konsumenterna i Europa är nöjda med sina gamla bensinbilar. Man har inte riktigt vaknat upp för elbilsrevolutionen ännu. 

Kinesiska märken som Xiaomi sopar banan med våra traditionella europeiska märken i Kina. Anledningen stavas mjukvara.

Anledningen till  den bristande förändringsviljan finns i vår historia. För att förstå var vi är på väg, behöver vi veta varifrån vi kommer. 
– Europeisk bilindustri härstammar från ingenjörshållet. Det har sitt ursprung med kullager och sådant. Medan de kinesiska bilarna kommer från programmering. Titta bara på Elon Musk, han var programmerare från början. 

Morgondagens bilar kommer inte att vara mekaniska på samma sätt som vi är vana. Istället kommer de från en annan värld. 
– Man kan även se på japanska bilar och produkter. De är väldigt bra på mjukvara, det kommer från spelindustrin. Man var tidiga med tv-spel, ett bra exempel är succén med Nintendo och Super Mario Bros. 

Med digitaliseringen har den asiatiska industrin en viktig fördel mot Europa. 
– Japaner och koreaner har länge varit duktiga på hemelektronik, det speglar sig i deras batteriproduktion, det är en tradition som går vidare inom industrin. 

Den tyska bilindustrin har varit avgörande för Europas ekonomi under hela efterkrigstiden. Att den släpar efter påverkar oss alla. 
– En tysk analytiker sa nyligen att den kinesiska mjukvaran är mycket bättre än den europeiska. Man borde lära sig att slå samman olika verksamheter. I Tyskland har de en gedigen kemiindustri, den skulle kunna tillverka batterier. Dessutom finns det en historia av elektronik.

Europeerna har inte förstått vad som håller på att hända. 
– I Europa bygger vi bilar för en äldre medelklass. Medan den kinesiska köparen är 34 år gammal. Det är två konsumentgrupper som har olika intressen. 

Framtiden är snart här, det tror  alla fall experten Claes Hemberg. Han förklarar hur morgondagens förare kommer att se på sitt bilåkande. 
– I framtiden när man inte behöver hålla i ratten kommer man att behöva ha något att göra under färden. Då har man tv-spel och film, där de ligger framför oss, avslutar Claes Hemberg. 
LÄS MER: