Experten: ”Välkända bilmärken kan gå i konkurs”

Bilhandeln är i kris och Europas bilindustri blöder. Vad är orsakerna egentligen? Och vad kommer att hända nu? Andy Rietschel har varit vd för begagnatkedjan Kamux, vice vd för bilmärket Xpeng i Sverige och försäljningschef för Tesla. Han har en unik inblick från flera håll.
Här skriver han själv en analys om de stora utmaningar bilbranschen går igenom. Dramatiska förändringar är att vänta.
–Det är sannolikt att några av de mer välkända bilmärkena går i konkurs eller blir uppköpta, skriver Andy Rietschel. 

Med en djup insikt i nybilshandel, fleet och begagnat har många den senaste tiden frågat mig vad jag tänker om bilbranschen just nu. Svaret har varit entydigt: det vi ser hända nu är ingen överraskning.

Redan 2021 uttryckte jag och många andra i branschen att det här aldrig skulle hålla. Utmaning efter utmaning följde i spåren av Covid, logistikutmaningar och en sviktande konjunktur. Privatleasingpriser runt 2000 kronor per månad med extrema restvärden och rabatter blev en omöjlig ekvation att få ihop. Bilarna skulle komma tillbaka och någon skulle få ta smällen.

Med en utökad kombination av inflation, höjda räntor och ökade levnadskostnader, tillsammans med borttagna incitament som rubbade balansen mellan orderingång och leveranser, samt med ett tiotal nya bilmärken (alla med samma volymmål för att nå svarta siffror), blev marknaden överbelastad med bilar samtidigt som efterfrågan sjönk drastiskt. Marginalerna fortsatte att tunnas ut, medan branschen brottades med höga lönekostnader och orimliga lönemodeller.

Även för begagnade bilar blev situationen mycket tuff. De 3-5 år gamla leasingbilar som kom tillbaka gick antingen på en andra runda re-lease för att parera höga restvärden, eller exporterades eftersom den svaga svenska kronan gjorde att man kunde få bättre betalt i euro. 

Bättre begagnade bilar börjar bli en raritet och marginalerna är lövtunna, enligt Andy Rietschel.

I Sverige blev bristen på bättre begagnade bilar ett tillfälligt stöd åt priserna för de som skulle sälja. Men när nybilsförsäljningen tappade fart, blev konkurrensen inom begagnathandeln hårdare. Det pressade marginalerna ytterligare för handlarna, eftersom konsumenterna inte var villiga att betala mer när nybilspriserna sänktes med stora rabatter då lagren skulle tömmas. Resultatet blev att bättre begagnade bilar i Sverige nu har blivit en raritet och marginalerna är urtunna.

Under 2024 har vi sett nedskärningar, omorganisationer och konkurser hos handlare och OEMs. Men detta var som sagt inte oväntat för den med insyn. Jag tror att 2025 kommer kräva ytterligare kostnadsnedskärningar hos både biltillverkare och återförsäljare för att återställa balansen. Dessutom är det sannolikt att några av de mer välkända bilmärkena går i konkurs eller blir uppköpta.

Nedläggningar, sammanslagningar och uppköp kommer prägla nyheterna under kommande år och jag misstänker att effekterna även kommer att bli tydligare på komponentsidan. Northvolts utmaningar är unika i deras uppskalningsfas men utgör bara en del av kedjan. En bil består trots allt av tusentals komponenter. Hur länge klarar exempelvis Autoliv och SKF av att hålla emot? SKF har redan guidat för lägre försäljning och ökade lager.

Stellantis-gruppen har flera bilmärken som jag bedömer ligger särskilt illa till. Att deras vd, Carlos Tavares, idag får lämna sin post trots omfattande kostnadsnedskärningar, är en symbol för branschens utmaningar. Som någon sa:
Otack är världens lön. Men skuldfrågan ligger inte enbart hos honom. Jag lider med alla som drabbas och en hel industri som fått oförtjänt mycket stryk på grund av politiska beslut som inte tagit branschens verklighet i beaktande.

Inatt fick Carlos Tavares lämna vd-jobbet hos biljätten Stellantis som består av 14 olika bilmärken, bland annat Citroën, Fiat, Opel, Peugeot, Chrysler, Dodge och RAM. Bild: Press

Den europeiska bilindustrin är en av de största arbetsgivarna i Europa. Enligt European Automobile Manufacturers Association (ACEA) sysselsätter bilindustrin cirka 13 miljoner människor direkt och indirekt. Det motsvarar ungefär 7 % av alla jobb i EU. Om Europas bilindustri ska överleva och komma starkare ur krisen behövs inte bara innovativa produkter som samspelar med utvecklingen inom AI och autonomi – utan också bilar som konsumenter faktiskt vill ha.

När en 10 år gammal Tesla känns mer modern än en ny Audi, förstår man att situationen är ohållbar. Det krävs att europeiska företagsledningar inser vikten av att möta den kommersiella efterfrågan och att politiker agerar för att stödja branschen.

Frågan är om det redan är för sent. Kinesiska biltillverkare sätter redan nya leveransrekord och fortsätter ta marknadsandelar i Europa. Om sänkta räntor och ökat konsumentförtroende räcker för att rädda den europeiska bilindustrin, återstår att se. Tyvärr tror jag att det kommer att behöva bli sämre innan det blir bättre.

Andy Rietschel

Tidigare vd för begagnatkedjan Kamux, Vice vd Xpeng, Försäljningschef Tesla

LÄS MER: