Det stora billandet halkar efter och river upp sår i nationalsjälen. Kan dagens val sätta ny fart på tysk bilindustri?
– Ligger man efter måste man springa ikapp, men då går det inte att fortsätta bygga bensinbilar, säger ekonomiexperten Claes Hemberg.
Den tyska bilindustrin kämpar för sin existens. Giganter som Volkswagen stänger fabriker och hela landet ängslas över framtiden. Bilfabrikerna har varit nervtråden genom det tyska samhället efter andra världskriget.
– Tyskarna har byggt bilar i 100 år och varit världsbästa på detta. De har lärt sig att förbränningsmotorn är allt och att man ska älska den. Men nu får de äta upp det när de inte investerar i ny teknik.
Ekonomen Claes Hemberg menar på att tyskarna ligger hopplöst efter. En konservativ industri har självbelåtet låtit sig bli ifrån sprunget och nu får vanligt folk ta smällen.
– Volkswagen kommer med den billiga folkabilen om två år. Det är fruktansvärt att behöva vänta så länge.

Allra helst när kraven växer och konkurrenterna från Kina ligger så långt framme. Enligt experten är tyskarna år efter kineserna.
– Tyskarna ligger minst två år efter och frågan är om de kan hämta upp det. Det är inte bara elbilar som ska utvecklas. Samtidigt kommer det en massa ny teknik. I San Francisco har man självkörande taxibilar.
Tyskarna behöver inte bara bygga bättre elbilar. Framtiden för bilindustrin har förändrats. Morgondagens konsumenter vill ha en helt annan typ av bilar än deras föräldrar stolt köpte och körde.
– Det är en helt annan mjukvara som ska komma ut. Där ligger tyskarna långt efter. De har inga underleverantörer som kan ordna det och saknar kompetensen.

Men för att vända krisen krävs resurser. Det är inte lätt att hitta bland företag som sparar för att överleva.
– Det gäller att investera för att ta sig förbi. Ligger man efter måste man springa ikapp, men då går det inte att fortsätta bygga bensinbilar. De måste även bygga bilar som folk vill köpa.
Claes Hemberg lindar inte in sin kritik. Enligt honom är tyskarna förlegade, dinosaurier som vägrar förändras.
– Hela Tyskland är som ett tekniskt museum just nu. Man ligger efter med digitaliseringen också. Det går till exempel inte att betala med kort överallt, de använder faxar fortfarande och det är svårt att boka hotell online.
Kanske kan nya politiska vindar vända trenden.
– Till helgen är det val i Tyskland och man hoppas att det kommer politiker med nya idéer. Men tyvärr finns det en massa högerextrema krafter som vill stanna kvar vid det fossila.
Senare i år visar både BMW och Mercedes upp ny teknik som ska försöka ta dem tillbaka till tekniktoppen. Båda satsar på effektivare elbilar med kärndatorer som ska ge dem de första mjukvarudefinierade bilarna. Men ännu har ingen sett hur det fungerar i praktiken eller om bilarna är fulla med buggar. Många som rullar ut tekniken som Tesla och nya kinesiska bilmärken använt i åratal drabbas av buggar som inte hinner jobbas bort innan bilköparna får bilen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.