Experten: Trafikbrottet många gör på motorväg

Många förare har inte koll på trafikreglerna över hur de ska placera sin bil på motorväg. Det orsakar oreda och irritation på motorvägar med flera filer.
– På senare år har trafikkunskaperna blivit sämre, många som tar körkort lär sig via youtube, säger Jeanette Jedbäck HIndenburg, rektor på trafiklärarutbildningen.

Hon är en av Sveriges främsta experter på säkerhet i trafiken. Ofta anlitad i tv och radio, samt rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm, gör det Jeanette Jedbäck Hindenburg till en betydande auktoritet inom allt som har med trafiken att göra. 
– Enligt trafikförordningen sjunde paragrafen ska man alltid lägga sig längst till höger om man inte ska svänga, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men det finns ett undantag, som också ställer till det en hel del för bilisterna.
– Det är en lag som kom för några år sedan, om det är 70 kilometer i timmen eller lägre i hastighetsbegränsning på en väg, då gäller inte den här regeln, då kan man ligga kvar i vänsterfil, eftersom varje körfältsbyte innebär komplikationer, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Om det är 70 km/h eller lägre är det tillåtet att ligga kvar i de vänstra körfälten. Men enligt Jeanette Jedbäck Hindenburg har många bilister svårt att veta vilken hastighet som gäller. Bild: Wikipedia

Problemet är att bilisterna inte alltid vet vilken hastighet som gäller. Själv skulle Jeanette Jedbäck Hindenburg vilja se att regeln gjordes om.
– Jag hade inte utformat regeln på det viset eftersom det skapar oordning i trafiken, säger hon.

Ett av de stora bekymren är att många inte tittar på vägskyltarna och därför har dålig kunskap om vad som gäller där de kör.
– Många människor har inte koll på vilken hastighet som gäller, man följer bara trafikrytmen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Mittfilskörning sker överallt i Sverige. Men det är främst i storstäderna som det blir ett stort problem. Många ligger i mittfilen fast det är tomt i högerfilen. 
– Människor på landet är bättre på det här. Men det beror på att vi i Stockholm har så många vägar med flera filer. I till exempel Kungen Kurva finns det en avfart till vänster och då säger folk att de lägger sig i mitten för att kunna svänga av. Men det är mindre än en procent av alla avfarter som sker till vänster, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Men om hastigheten är över 70 kilometer i timmen är reglerna solklara.
– Vänsterfilerna är till för omkörning och utryckningsfordon, efter en omkörning ska man tillbaka in i högerfilen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Under sommaren blir problemet med mittfilskörning ännu mer tydligt.
– När det är semestrar och det kommer mycket trafik på E4 och E18, då märks det att folk blir irriterade om man inte lägger sig till höger, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men staten ser inte lika allvarligt på det här fenomenet. Visserligen kan man få böter av mittfilskörning, men det är ingen betydande summa. 
– Tyvärr är det högre böter att köra om på insidan, det ger 1000 kronor, medan mittfilskörning bara ger 500, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hon ser en tendens till att trafiksituationen blir allt sämre i landet. Enligt henne finns det en avgörande anledning till detta. 
– På senare år har trafikkunskaperna blivit sämre, många som tar körkort lär sig via youtube, eller så kör man upp som privatister och tar efter föräldrarnas brister, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

I sitt dagliga arbete stöter hon ofta på bilister som håller sig i mittfilen.
– Om man kommer med en övningsbil och ska göra en omkörning. Och det då finns en bil i mittfilen, då måste man göra fyra körfältsbyten för att klara omkörningen och det blir komplicerat, inte minst för en osäker elev, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Fenomenet verkar mer utbrett i Sverige än många andra länder. 
– Vi svenskar håller oss gärna lite neutrala, därför lägger vi oss i mitten och slipper ta ställning, avslutar Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Så här säger Trafikförordningen

7 §   Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Källa: Trafikförordningen
LÄS MER: