Däckbranschen sågar regeringens nya lagförslag. Vinterdäck på bilen året runt gör trafiken farligare. Dessutom kommer många tvingas sluta med dubbdäck.
– Risken är att vi får sämre vinterdäck än vad vi har i dag, säger experten Lasse Dahlqvist på Däckbranschens informationsråd.
I går kväll landade en remiss på Däckbranschens arbetsbord. Regeringen vill göra om kraven på vinterdäck. Istället för att ha tydliga gränser ska bilisterna istället anpassa sig efter vädret.
– Det handlar om att ta bort datumgränsen helt och hållet så att det alltid ska råda krav på att ha vinterdäck när vinterväglag råder, oavsett tid på året, säger infrastrukturminister Andreas Carlson till Ekot.
Men förslaget om ny vinterdäckslag har inte tagits emot väl av däckbranschen.
– Risken är att folk kommer att köra runt med så kallade Året runt-däck hela året. Det var inte vad vi ville ha. Där är problemet med den nya märkningen Alptopp/Snöflinga. Men den är anpassad efter europeiska förhållanden, säger Lasse Dahlqvist, expert på Däckbranschens informationsråd.
Experterna har egentligen en egen idé om hur vi skulle göra vintervägarna säkrare. Och det finns också ett alternativt förslag i regeringens promemoria om att utöka vinterdäcksperioden till 1 november-15 april. Experterna verkar mer luta åt det.
– Egentligen skulle det bästa vara att förlänga tiden på våren. Sedan har vi pratat om att man behöver nordiska vinterdäck på våra breddgrader och då är förslaget att använda den finska ismärkningen, säger Lasse Dahlqvist.
Men regeringen verkar övertygad om att Sveriges bilägare kommer att hålla koll på vädret och skifta däck efter detsamma.
– Det handlar om att ta bort datumgränsen helt och hållet så att det alltid ska råda krav på att ha vinterdäck när vinterväglag råder, oavsett tid på året, säger Andreas Carlson.
Regeringen får sig en rejäl känga av branschens experter. Om det första alernativet går igenom är risken att fler bilister kommer att köra med friktionsdäck året runt för att följa den nya däcklagen. På sommaren är friktionsdäck farliga och ger längre bromssträcka och sämre väggrepp när det är varmt.
– Det är väldigt tidigt ännu. Det här förslaget landade på mitt bord igår kväll. Jag har precis hunnit skicka ut det till mina kolleger. Men det är typiskt för Stockholm, de tror att deras förhållande gäller över hela landet, säger Lasse Dahlqvist.
Istället ser han en stor fara med det nya förslaget. Politikerna tror kanske att bilisterna kommer att skifta däck efter vädret. Men istället tror experten att om det nya förslaget går igenom, kommer det att få andra konsekvenser. Eftersom det blir lag på vinterdäck men förbud mot dubbdäck under vissa perioder kommer många som faktiskt behöver dubbdäck välja bort dem.
– Risken är att folk inte kommer att använda dubbdäck och då har vi de här europeiska så kallade vinterdäcken. Då blir det sämre vinterdäck än vad vi har i dag, säger Lasse Dahlqvist.
Infrastrukturminister Andreas Carlson kan nog vänta sig ett syrligt svar från Däckbranschen. Men sedan återstår det att se om man lyssnar på dem.
– Vi inom däckbranschen kommer att gå igenom det här remissförslaget noggrant. Sedan ska vi skicka in ett samlat svar, säger Lasse Dahlqvist.
Däckbranschen tycker inte att det är datumen som är problemet. Utan kvaliteten på däcken som Sveriges bilister använder.
– Vi skulle egentligen behöva bättre vinterdäck, men där har vi en uppförsbacke, avslutar Lasse Dahlqvist.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.