Den som använder bilen i tjänsten i Sverige förlorar stort och går back på körningen.
Nu startar tjänstebilsexperten Ronny Svensson ett milersättningsuppror.
– Jag har blivit riktigt irriterad över att politikerna inte tar hänsyn till förare som kör i tjänst. Ersättningen har inte justerats sedan 2007, samma år som iphone presenterades av Steve Jobs, säger Ronny Svensson.
Anställda som använder bilen i tjänsten förlorar stort, den skattefria milersättningen täcker i dag inte ens drivmedlen, oavsett om du använder egen bil eller har tjänstebil.
Den som använder sin egen bil får 18,50 kronor per mil skattefritt, efter den senaste höjningen av diesel och bensin räcker det oftast inte ens till bränslet, och det blir inget kvar för att betala kostnaden för bilen. Den som har tjänstebil får 6,50 kronor för att tanka. Det innebär att man själv får sponsra drivmedlet, eller att företaget måste betala ut ersättningen som skattepliktig lön.
Trots att Sverige har Europas högsta dieselpris har vi lägre skattefri milersättning än andra europeiska länder. Nu har tjänstebilsexperten Ronny Svensson fått nog och startat ett milersättningsuppror.
Han kräver att den skattefria milersättningen ska höjas till 34,50 kronor per mil för den som har egen mil och för tjänstebilar med upp till 19,50 kronor per mil. Då hamnar den svenska ersättningen på samma nivå som i Danmark och Norge.
– Det är mycket upprörande för varje krona som föraren skall köpa drivmedel med kostar det företaget två kronor och sextioöre Ersättningen har inte justerats sedan 2007 dvs samma år som Iphone presenterades av Steve Jobs. Detta måste ändras, säger Ronny Svensson.
Nu har Ronny skrivit ett öppet brev till politikerna för att få dem att höja milersättningen till de som kör bil i tjänsten. Här är brevet.
Öppet brev till de ekonomiska talespersonerna för riksdagspartierna
De anställda i företag och organisationer som använder bilen i sitt arbete har blivit hårt drabbade av de politiskt beslutade förändringarna i drivmedelsbeskattningen, kvotinblandning, vägtrafikskatt och förändrade bilförmånsregler.
Det rör sig om ca 200 000 förare som kör mer än 600 mil i tjänsten, av dessa är det ca 70 000 förare som ställer sin egen bil till arbetsgivarens förfogande. De erhåller 18.50kr per mil som en lagstiftad schablonersättning, ibland med ett högre belopp vars överskjutande del över schablonen är skattepliktig.
Schablonen på 18.50 kr per tjänstemil skall täcka värdeminskning, däck, service och reparationskostnader som den anställde får på grund av körning i tjänsten. Därtill skall drivmedel betalas av den anställde. Det har skett flera höjningar av drivmedelsbeskattning de senaste åren, nu senast i raden är höjningen av kvoten biobränsle i bensin och diesel vilket ledde till att tex dieselpriset nu är över 21 kr per liter!
Resterande grupp som kör i tjänsten ca 130 000 st anställda som använder någon form av tjänstebil, dvs en bil som tillhandahålles av arbetsgivaren. Många företag och organisationer använder huvudregeln för drivmedel för att ersätta de anställda för bilkörningen i tjänst. Detta innebär att den anställde betalar allt drivmedel privat och ersätts med en skattefri schablon. Ersättningsnivån för diesel är 6,50 kr per mil och 9,50 kr per mil för övriga drivmedel. Resultatet för båda dessa grupper blir att ersättningsnivåerna inte räcker, och de måste använda fram skattade pengar att täcka drivmedel man använder för att utföra sitt arbete.
Senast dessa nivåer justerades var 2007, bensinpriset var då 11,65 kr per liter och diesel kostade 10,88 kr. Det har hänt mycket på dessa 15 år men schablonavdragen för körning i tjänst består år efter år.
Hur hamnade vi här? Det är politiska beslut som driver upp drivmedelspriset genom höjning av drivmedels- och koldioxidskatter, därtill kommer ökad kvotinblandning. Alla dessa beslut utan att ta hänsyn till de som behöver köra bil i sitt arbete.
Som grädde på moset så är all politisk påverkan dessutom momspliktig vilket innebär att den anställde även betatalar ökad moms på hela fördyringen.
Läget är akut och tjänstemilsförare driver idag frågan mot sin arbetsgivare att höja ersättningen till en nivå över 50 kr per mil för att inte behöva betala av sina egna pengar för att köra i tjänsten.
Detta innebär att alla ersättningar över 18,50 kr skall hanteras som lön och då tillkommer sociala kostnader. En ersättning på 50 kr per mil kostar företaget ca 60 kr per mil. Den anställde får då ca 34 kr per mil att täcka alla sina kostnader inklusive drivmedel. Men det som egentligen är en kostnadsersättning, kommer täckas av en lönehöjning för de som har kraft att få igenom detta hos sin arbetsgivare, de andra får bita ihop och dra in på något annat.
Tanken med en schabloniserad ersättningsnivå kom till för att underlätta för Skatteverket i kontrollen av ersättningen. Tidigare användes den s.k. handelsresande bilagan som upplevdes som administrativt betungande. Nu upplevs ersättningsnivåerna som så låga att den enskilda föraren ej kan ställa sin bil tillförfogande. Denna mening förstår jag inte vilket är en traditionell delningsekonomi inom bil ägande.
Därför finns ett milersättning uppror med krav att skyndsamt åtgärda dessa hämmande effekter.
Kraven är följande:
Egen bil i tjänst
För egen bil i tjänst höjs den schabloniserade skattefria milersättning från 18.50 med 16 kr till 34,50 kr per mil!
Tjänstebil som använder Huvudregeln och körning i tjänst
El drift höjs med 5 kr till ny milersättningsnivå 14,50 kr per mil
Diesel höjs med 13 kr till ny milersättningsnivå 19,50 kr per mil
Övriga drivmedel höjs med 10 kr till ny milersättningsnivå 19,50 kr per mil
Det är inte rimligt att de schabloniserade milersättningsnivåerna inte justeras efter inflation och politiskt beslutade kostnadshöjningar som på drivmedel och fordonskatt . Den internationella jämförelsen belyser tydligt den uppenbara bristen på revidering de senaste 15 åren. Självklart ser jag förare och arbetsgivare fram emot en skyndsam återkoppling och behandling i kommande tilläggsbudget.
Med vänliga hälsningar
Ronny Svensson
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter