Experten rasar: Därför har kvinnor större skaderisk vid en bilolycka

Kvinnor har dubbelt så stor risk att bli fastklämda och 44 procents högre risk till invaliditet vid en bilolycka, visar ny forskning. Trots det använder inte all tillverkare krockdockar som motsvarar genomsnittliga kvinnor. 
– Eftersom det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna är det obegripligt att inte krocksäkerheten för bägge ingår i testerna, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

En stor forskningsstudie vid University Hospitals Plymouth har granskat trafikolyckor där 70 000 patienter förts till sjukhus. Studien vidar att män i högre utsträckning involverade i allvarliga trafikolyckor, men kvinnor riskerar i högre grad att fastna i fordonet. 16 procent av kvinnorna fastnade i fordonet, jämfört med 9 procent av männen.

– Detta beror bland annat på att kvinnor tenderar att sitta närmre ratten och får andra typ av skador vid allvarliga olyckor. Medan män får skador på huvud, bröstkorg och lemmar drabbas kvinnor i högre grad av skador på bäcken, ryggrad och nacke. De senare skadorna kan göra det svårt att ta sig ur bilen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Volvo Cars är en av få tillverkare som använder kvinnliga krockdockor. Företaget har varit en föregångare och startade redan 1995.

Den nya forskningen visar också att kvinnor har 44 procents högre risk att få en skada som leder till invaliditet jämfört med män.  En orsak till att kvinnor oftare skadas allvarligt är att det inte används kvinnliga krockdockor vid krocktester. 

Män och kvinnor skiljer sig i åt gällande längd, muskelmassa och kroppskonstitution. Kvinnors nackmuskulatur skiljer sig från männens, vilket får konsekvensen att kvinnor dubbelt så ofta drabbas av whiplashskador efter bilolyckor.

Prototyper för kvinnliga krockdockor har tagits fram på Chalmers i Göteborg, men har ignorerats av stora delar av branschen.
– Eftersom det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna är det obegripligt att inte krocksäkerheten för bägge ingår i testerna. Om färre ska skadas eller dö i trafiken måste fordonsäkerheten fortsätta förbättras för alla, säger Tony Gunnarsson. 

En tillverkare som använder kvinnliga krockdockor är Volvo Cars. Sedan ett antal år tillbaka har Volvo initiativet EVA för att dela med sig av sina erfarenheter. Volvo har använt kvinnliga krockdockor sedan 1995, då fanns bara en modell.