Kina är på väg att vinna bilkriget. Europas bilindustri driver sig själva mot undergången.
– Vi har kanske två eller tre år på oss, säger ekonomiexperten Claes Hemberg till Carup.
I fredags blev det klart att 35 000 jobb försvinner på Volkswagen. Flera andra tyska biljättar är på väg med liknande sparpaket. Den tyska bilindustrin är domkraften för hela Europa. Nu riskerar tyskarna att dra hela kontinentens bilmärken i graven, enligt ekonomiexperten Claes Hemberg.
– I Sverige har vi inte riktigt förstått vilken undergångsstämning det är. Nu är det fruktansvärt tufft för europeisk bilindustri. Det som i dag sysselsätter tolv miljoner människor kan om bara några år minskat till en tredjedel.
Tyskarna som en gång lyfte oss andra på sina axlar, riskerar nu istället att välta hela Europa över kant.
– Den tyska bilindustrin verkar inte ta det här på allvar. De måste ställa om till el snabbare. Och vi har en svensk bilindustri som levererar till en mossig tysk industri.
Kineserna kommer allt fortare. EU:s strafftullar gör ingen verkan när de bygger allt fler fabriker inom unionens gränser.
– Kineserna kommer att fortsätta att flytta hit fabrikerna. Det ser vi både i Polen och Ungern. Men det är inte bara för tullarna, utan att det är lättare att tillverka bilarna närmare konsumenterna.
Den nya tidens bilfabriker kommer inte att generera lika mycket arbetstillfällen.
– I de nya fabrikerna kommer man att kunna ersätta arbetare med robotar och mer effektiva sätt att arbeta. Så det är en väldigt tuff framtid vi möter. En del exklusiva Mercedesmärken kanske klarar sig, men för Renault och Volkswagen ser det mörkt ut.
Experten menar att vi i Sverige är ett av de sista länderna på kontinenten som ännu inte insett krisens magnitud.
– Jag pratade med ambassadfolk från Österrike. De drabbas ännu hårdare än tyskarna på grund av krisen. Vi i Sverige har inte förstått det, alla som levererar till dem drabbas hårt.
Tidigare sålde tyskarna massor med premiumbilar i Kina. Den nya och framväxande medelklassen var svaga för dem. Men de senaste åren har kineserna istället börja välja inhemska och elektriska alternativ.
– Tyskarna säljer snart inga bensinbilar i Kina längre, de har tappat halva försäljningen och det rör sig om fyra eller fem miljoner bilar.
Våra klassiska bilmärken har inte hängt med i utvecklingen.
– Den industriella krisen vi ser handlar om tappad försäljning i Kina. Europeerna köper fortfarande elbilar, men inte kineserna. Här i Europa bygger man något som inte är aktuellt om några år.
Experten spår ett intressant elektriskt år 2025.
– I framtiden kommer folk att köpa mindre stadsbilar med kortare räckvidd. Sedan tror jag att man hyr bilar för att åka till fjällen eller Skåne på semestern.
Elbilsmarknaden kommer att bli spännande nästa år. Priser på batterier har sjunkit rekordsnabbt i år. Lågkonjunkturen kan vara en fördel för köparen, när tillverkarna tvingas dumpa priserna.
– Priserna på cellerna har fallit med 30 procent i år. Det beror på att det är så många fabriker i Kina som producerar. Eftersom det är lågkonjunktur säljer de till ett underpris för att behålla sina marknadsandelar.
Men frågan är mer komplex:
– Det finns många som tillverkar batterier, men färre som gör batteripaketen. Där har priserna stigit och vi får se hur detta påverkar nästa år. Det kommer att skilja om biltillverkarna paketerar själva eller om de köper in paketen.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.