Experten höjer elbilen med 80 mils räckvidd till skyarna. Tror att den kommer att slå ut bensinbilar och laddhybrider.
– För mig är det här en bensinbilsdödare, säger Alrik Söderlind.
Nya BMW iX3 Neue Klasse är en av de mest hajpade elbilarna på länge. Många som har provsuttit bilen och tittat på faktabladen har sagt att den krossar Tesla. Den har en räckvidd på 80 mil och är ungefär 100 000 kronor dyrare än en motsvarande Tesla Model Y med fyrhjulsdrift. Prislappen är 750 000 kronor innan du börjat utrusta bilen.
Nu har bilexperten Alrik Söderlind gjort sitt första test av nya elbilen BMW iX3. Och han är mer imponerad än på länge. Redan när bilen avtäcktes sade han att den skulle göra andra bilar, till exempel, Volvo XC60, osäljbara. Och han hävdar fortfarande att den ska döda bensin- och laddhybrider när den kommer till Sverige till våren. Turligt nog för Volvo har de elbilen EX60 på gång, och de påstår sig kunna slå BMW:n när det gäller elbilsegenskaper. De har till och med säga att vi har ”den nyaste klassen”.
Men tysken blir ingen lätt match för Volvo om man ska tro Alrik Söderlind. Han hyllar det mesta med bilen. Inte minst köregenskaperna. Han ger bilen fem stjärnor av fem möjliga i betyg.
– Den är så följsam och definitivt tillräckligt snabb men inte tokigt snabb. Utan tvekan är det en BMW att köra. Den är inte nervös i styrning utan väldigt kontrollerad, mjuk, följsam, snabb. Karossen rör sig inte så mycket även om man lägger på mycket kraft och bromsa och grejer så den håller sig väldigt plan.
Med 80 mils räckvidd enligt WLTP lär det gå att köra en bra bit över 50 mil i verklig körning även i lite högre fart med BMW iX3. Summa summarum tror experten att den kommer att slå undan benen på laddhybrider i Sverige. Trots att många elbilar haft enorm värdeminskning tror experten att BMW:n blir billigare att äga.
– En laddhybridsdödare förör Sverige säger jag absolut i och med att den är mycket mycket billigare att äga och köra än en XC60 eller en för den delen en BMW X3 laddhybrid. Ekonomiskt är det inget snack om saken. Dynamiskt och med modern känsla är det inget snack om saken. I den här klassen dyra fina suvar där är det game over, tycker jag, för bensinbilar i Sverige.









Fakta elbilen BMW iX3 50
| Pris | Från 749 900 kronor i Sverige |
| Drivlina | Helt elektrisk (BEV), två elmotorer, fyrhjulsdrift (xDrive) |
| Systemeffekt | 345 kW / ca 469 hk |
| Vridmoment | 645 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 4,9 sekunder |
| Toppfart | 210 km/h (elektroniskt begränsad) |
| Batterikapacitet (nettovärde) | 108,7 kWh |
| Räckvidd (WLTP) | 679–805 km |
| Energieffektivitet (WLTP) | 15,1–22,7 kWh / 100 km |
| Laddning – snabbladdning (DC) | Upp till 400 kW, snabb laddning 10–80% på ca 21–34 min beroende laddare |
| Växellåda | 1‑växlad (elektrisk) |
| Kaross / Typ | SUV / SAV, 5 dörrar, 5 sittplatser |
| Mått (L × B × H) | 4 782 mm × 1 895 mm × 1 635 mm |
| Tjänstevikt | ca 2 285 kg |
| Bagageutrymme | ca 520 liter (standard) |
| Drivspänning | 800 V‑arkitektur |
| Marknadslansering | Startar 2025 / 2026 beroende marknad (i Sverige från mars 2026) |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter














