Svenske bilexperten spår kollaps för Kinas bilindustri.
– Kina har en masterplan för sin bilindustri med sikte på världsherravälde där det verkar som att en enorm krasch kan vara en del av planen, säger Alrik Söderlind.
Kinas bilindustri har gjort en enorm resa på bara några år sedan. Det är inte länge sedan de första riktiga bilarna som tillverkades i Kina var gamla Volkswagen Santana som gjordes av VW i samarbete med statliga SAIC. Sedan dess har bilindustrin tagit sjumilakliv och anses nu på många sätt vara världsledande. Idag görs 76 procent av världens elbilar i Kina och det finns över 100 biltillverkare i landet.
– Och man bara gasar vidare, säger Alrik Söderlind som nyligen besökte Kina.
Nu har de kinesiska biltillverkarna vuxit ur landet och måste ut i världen om företagen ska ha en chans att överleva.
– Det verkar som världen ska rädda kinesiska bilindustrin undan den här fantastiskt stora, enorma omvälvande kraschen som lurar där bakom,säger Alrik Söderlind i sin nya film på kanalen Alriks Bilar på Youtube.
Enligt experten och många andra håller företagen på att förgöra varandra med ett destruktivt priskrig som pågått i tre år.
– Till och med Kinas största biltillverkare BYD har känt av det här och deras lönsamhet har gått ner med 33 procent i sista kvartalet 2025. Priskriget berör alla och BYD har faktiskt sänkt sina tillverkningsmål från över 5 miljoner bilar till runt 4,5 miljoner, man har anpassat sig efter verkligheten.
Enligt Alrik Söderlind har Kina en masterplan med tre punkter för att över världens biltillverkning. Den består i att ha en kapacitet för att kunna tillverka hälften av världens bilförsäljning, översvämma världen med bra och billiga bilar och att begränsa övriga världens tillgång till jordartsmetaller.
– Det vill säga slå undan benen på konkurrenterna samtidigt som man slår undan benen på sig själva, säger Alrik Söderlind.

Nu förutspår han över 100 biltillverkare snart kan decimeras till ett ensiffrigt tal, kanske åtta.
– Experter säger att för att kunna överleva på den kinesiska marknaden måste man tillverka 3 miljoner bilar. Och det är inte så många som kan göra det.
Samtidigt är en stor del av den kinesiska bilindustrin ägd av staten och spelar med andra spelregler än privata biltillverkare som måste tjäna pengar.
– Survival of the fittest. Last man Standing. Det är det spelet som håller på och går upp mot sitt cresendo.
Enligt Alrik Söderlind kan bilindustrin bli nästa fastighetskris i Kina. Redan nu står 50 procent av kapaciteten i bilfabrikerna outnyttjad. Och bilförsäljarna säljer för få bilar, men de registrera in bilar i alla fall för att rabatter och bonusar från biltillverkarna. Sedan säljs bilarna till halva priset på gråmarknaden.
– Så länge pengarna rullar ut och in så funkar det ett tag. Men till slut så kommer någonting krascha. Cykeln kommer stanna. Man kommer inte orka trampa i alla fall. Det måste ta slut.
Redan nästa år börjar regeringen i Kina att strypa bidragen till elbilar och laddhybrider. Nu måste många företag söka sig utomlands för att inte stagnera och kollapsa. Experten förutspår att många bilföretag i Kina kommer kollapsa.
– De som finns kvar däremot, de tror jag kommer vara starka.
För att se hela Alrik Söderlinds analys, klicka igång filmen här ovan.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















