Nu är den första nytilllverkade Bentley Blowern på över 90 år klar.
Bentley har lagt ner 40 000 timmar på att ta fram den nytillverkade klassikern.
12 bilar av 1920-talskonstruktionen har sålts – till ett pris av 20 miljoner kronor per bil.
Efter att ha lagt ner 40 000 arbetstimmar har Bentley nu byggt klart den första prototypen av Blower Continuation Series.
Bilen byggs på nytt i en exklusiv serie på 12 bilar. Allting, från design till verktyg, görs på samma sätt som när bilen började byggas på 1920-talet. Bentleys egen Blower har fått vara förlaga för att allt på bilen ska bli troget originalet.
Totalt har 1 846 individuella delar designats och handgjorts för att återskapa bilen. Var och en av dessa delar och sammansättningar har skapats av ett projektteam av Bentley Mulliner-ingenjörer, hantverkare och tekniker som arbetar tillsammans med ett antal brittiska specialister och leverantörer.
Den första Blower-bilen är en dedikerad test- och utvecklingsprototyp, byggd innan de 12 kundbilarna och kommer att utsättas för månader av hållbarhets- och prestandatest.
Första steget i att skapa den första Blowern var en omfattande analys av de ursprungliga designritningarna tillsammans med arkiverade fotografier av bilarna. Sedan demonterades Bentleys egen Blower och att laserskannades.
– Att se Car Zero komma samman under de senaste veckorna och månaderna har varit häpnadsväckande. De allra senaste digitala designteknikerna kom tillsammans med äkta hantverksmässigt handgjord konstnärskap – ofta med tillverkningsmetoder som gällde på 1920-talet. Det är bara genom denna sammansmältning av gammalt och nytt som vi kunde skapa dessa bilar, med våra ingenjörers färdigheter, säger Bentley Muliner-chefen Paul Williams.
Chassit har skapats i kraftigt stål, handsmitt och varmnitat av specialisterna på Israel Newton & Sons Ltd. Detta 200 år gamla företag, baserat nära Derby, tillverkar pannor för ånglok och kan smida och forma metall på ett traditionellt sätt.
Vintage Car Radiator Company har gjort exakta återskapningar av den spegelpolerade, solida nickelsilverkylaren och den handknackade bränsletanken i stål och koppar. Bladfjädrar har gjorts i enlighet med originalspecifikationerna av Jones Springs Ltd, en specialist i West Midlands.
Bilen har en helt nytillverkad4½-litersmotor, ursprungligen designad av WO Bentley själv. Trots ålder har motorn många innovationer: kolvar i aluminium, en kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Som kronan på verket sitter en nytillverkad Amherst Villiers-kompressor.
Nu kommer bilen att testas i 2500 mil och en genom mängd simulerade tester.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter