Volvo anmäls till Konsumentverket för evighetsrea. Rabatten på 142 000 kronor har erbjudits i över ett halvår efter att Volvo höjde priset i en vecka.
– Det strider mot tiden för hur länge en realisation får pågå, skriver anmälaren.
Volvo XC60 är Sveriges just nu mest sålda bilmodell. Och Volvo har just nu en rabattkampanjen som ger upp till 142 000 kronor i prisavdrag. Men erbjudandet har pågått i över ett halvår vilket kan bryta mot gällande regler för vad som räknas som rea. Nu ska Volvos konstanta rabatter utredas av Konsumentverket efter att en person i Stockholms Län skickat in en anonym anmälan.
Anmälaren har bland annat länkat till Carups artikel men också i anmälan till Konsumentverket skrivit:
– Volvo Cars erbjuder 142 000 kronor “rabatt” på Volvo XC60 sedan i slutet av förra året. Det strider mot tiden för hur länge en realisation får pågå.

Problemet är att Volvos “rea” inte följer Konsumentverkets regler för hur rabatter får marknadsföras. Enligt myndigheten ska en rea vara tidsbegränsad och gälla ett verkligt ordinarie pris. Rabatt får normalt bara erbjudas under högst två månader per år och priset ska vara lägre än det ordinarie under hela perioden. Dessutom är det förbjudet att först höja priset för att sedan sänka det och kalla det rea.
Volvo har hållit samma sänkta pris på XC60 sedan februari, alltså mer än ett halvår. Även innan det så hade man bilmodellen rabatterad. Men under en vecka i februari så höjdes priset kraftigt, tillfälligt. Det tyder snarare på att priset är permanent sänkt och inte en tillfällig rabatt.

En anmälan till Konsumentverket innebär att myndigheten får kännedom om ett företag som misstänks bryta mot regler som skyddar konsumenter. Konsumentverket kan därefter granska ärendet, kräva förklaringar och i vissa fall inleda en formell tillsyn. Om företaget inte rättar sig kan det i slutändan leda till rättsliga åtgärder eller förbud.
Men Volvo är långt ifrån ensamma. En granskning från Konsumentverket tidigare i år visar att fyra av tio e-handelsföretag fortfarande bryter mot prisinformationslagen som infördes 2022 för att motverka vilseledande rea-erbjudanden. Lagen kräver bland annat att det lägsta priset under de senaste 30 dagarna ska redovisas när en vara marknadsförs som rabatterad.
Trots viss förbättring jämfört med förra årets granskning kvarstår alltså stora problem. Konsumentverket har därför startat tillsyn mot 30 företag och kan komma att vidta rättsliga åtgärder.
– Lagen är till för att du ska kunna lita på att ett erbjudande verkligen är bra, men det fungerar inte om inte alla företag följer reglerna, säger Johan Ohlsson, enhetschef på Konsumentverket.
Volvos långa rabattkampanj på XC60 har nu lett till att företaget hamnat i myndighetens fokus. För dig som funderar på att köpa eller leasa är det därför viktigt att veta att det så kallade rabatterade priset kanske inte är någon tillfällig förmån utan kan vara den nya ordinarie nivån. Och därför behöver du inte rusa till handlaren.
Carup har sökt Volvo Cars för en kommentar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.