Uppgifter: Så här blir EU:s nya regler för förbränningsmotorer. Bara laddhybrider som körs på dyrt e-bränsle och är tillverkade av grönt stål ska få säljas efter 2035.
Många som gillar förbränningsmotorer drog en suck av lättnad när EU bekräftade att de ska riva upp sitt strikta förbud mot förbränningsmotorer som ska träda i kraft från 2035. Nu kommer uppgifter om hur de nya reglerna efter 2035 ska se ut. Enligt Bloomberg kommer förbudet att skjutas upp i fem år. Arga bildirektörer som hade hoppats på fri lejd lär inte bli lättade av de nya reglerna.
EU-kommissionen väntas gå ut med de nya reglerna på tisdag nästa vecka. Men kryphålet för förbränningsmotorer ser ut att bli smalt. Bara laddhybrider och elbilar med räckviddsförlängare ska tillåtas efter 2035. Dessutom måste de köras på biobränslen eller e-bränslen. Ovanpå det kommer biltillverkarna tvingas tillverka dem av grönt koldioxidfritt stål, enligt Bloombergs källor. Den sista uppgiften kan skänka nytt hopp till krisdrabbade svenska stål-startupen Stegra.


Ovanpå de stränga reglerna med laddhybrider som körs på e-bränslen kan EU komma att skärpa kraven på att företag ska köpa enbart elbilar tidigare än 2035. Det lättade förbudet framstår alltmer som en pyrrhusseger för bilindustrin. Bloomberg varnar dock för att EU arbetar med de nya reglerna in i det sista och att de kan komma att ändras.
Att endast tillåta E-bränslen är en konstruktion som ännu inte är realistisk. Att tillverka e-bensin kostar i dag över 500 kronor litern. Om det ens är möjligt att tillverka dem i stor skala bedömer experter att literpriset vid pump kan hamna på 40 kronor litern. Andra experter har också kritiserat biobränslen som HVO100 för att vara sämre för klimatet. Lika mycket koldioxid hamnar i atmosfären när bränslet förbränns. Men det räknas inte då bränslet anses vara förnybart.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















