Nu har de första europeiska testerna gjorts på Lucid Air Sapphire med 1 251 hästkrafter. Elbilen kör lätt ifrån Tesla Model S Plaid och gör noll till hundra på under två sekunder.
– Den är snabb, men inte riktigt så löjlig som man kan förvänta sig, skriver Car Magazine.
Den amerikanska elbilstillverkaren Lucid har, efter en trög start, ökat sin produktion de fem senaste kvartalen. Förra året levererade företaget 10 000 bilar, där majoriteten av elbilarna såldes i Nordamerika. Den näst största marknaden för Lucids bilar är Saudiarabien, där företaget även har byggt sin senaste fabrik. I Europa sålde företaget bara 432 bilar under 2024.
Lucid har hittills bara valt att lansera sitt märke i fyra länder i Europa, nämligen Norge, Holland, Tyskland och Schweiz. Till 2026 kommer även Danmark och Belgien att hamna på den listan. Om Lucid kommer att lansera i Sverige är fortfarande oklart. Nu har motorjournalister från de få utvalda europeiska länderna bjudits ner till Marbella, där de har fått provköra Lucid Air Sapphire, som är modellens toppversion.


Superelbilen har ett batteri på 118 kWh som ger den en räckvidd på 69 mil. Den har tre motorer och fyrhjulsdrift som tillsammans ger 1 251 hästkrafter och ett vridmoment på 1 940 Newtonmeter. Noll till hundra ska elbilen ha klarat på hela 1,75 sekunder vid en bana i Ohio för ett tag sedan. Lucid Air Sapphire har en maxhastighet på 330 km/h.
Elbilen är annars en lyxsedan med fyra dörrar. Den kostar däremot en hel del. För att få hem en Lucid Air Sapphire hade du behövt betala 2,6 miljoner kronor. Sapphire är dessutom designad för att främst köras på bana. Jämfört med standardversionen av Lucid Air har den fått en förstärkt kaross, förstärkta bromsar, nya specialdäck och en bakspoiler. Den billigaste versionen av Lucid Air kostar från 890 000 kronor.



Nu ska vi gå igenom vad motorjournalisterna tycker om Lucid Air Sapphire efter att de har fått provköra den på Ascari-banan i Marbella.
Recension Lucid Air Sapphire Motor.no
Norska biltidningen Motor har provkört nya Lucid Air Sapphire och Lucid Airs mer “vanliga versioner”. De imponerades av elbilens effektivitet och låga förbrukning. De kritiserar däremot priset på Lucid Air Sapphire och är tydliga med att bara ett fåtal människor kommer att ha råd att köpa den.
När det kommer till de positiva saker de gillade med Sapphire anser de att tekniken ger en lärorik inblick i framtidens elbilar. De imponerades också av elbilens otroliga acceleration.
– Bilen är dock inte gjord för dragracing; den är designad för korrekt körning. Vi fick prova själva, iklädda hjälm, och som tur var i sällskap med den ultrasnälle, professionelle Roger, som spottade ur sig fyra kommandon per sekund och kastade sig över ratten när informationsflödet blev för svårt att hantera, skriver Motor.

Recension Lucid Air Sapphire Car Magazine
Car Magazine har också fått provköra Lucid Air Sapphire och ger den fyra av fem i betyg. De kallar elbilen för ett tekniskt underverk och gillar hur den kör på bana, samt dess fart och effektivitet. Saker de gillar mindre med elbilen är priset och designen, som beskrivs som generisk.
– Som ingenjörskonst går den att jämföra med de bästa BMW M-bilarna eller Porscharna. Visst, den är tung, men sättet som bilen döljer sin vikt är oerhört imponerande, med den sortens fingerfärdighet som inte borde vara möjlig i något så stort, skriver Car Magazine.
Recension Lucid Air Sapphire Auto Zeitung
Tyska biltidningen Auto Zeitung har också fått provköra Lucid Air Sapphire. Tidningen gillar elbilens interiör och beskriver den som lätt att förstå och snygg. Ute på banan uppskattar tidningen elbilens tysthet och acceleration. Den tyska tidningen väljer att inte lyfta fram någon form av kritik mot elbilen.
– Den som ger nya Lucid Air Sapphire en chans kommer inte bara att kunna skapa en förvånansvärt direkt koppling till tävlingsbanan, utan också ha väldigt kul när hen gör det – med ett diskret surrande ljud istället för ett infernaliskt vrål, skriver Auto Zeitung.
Recension Lucid Air Sapphire Quattroruote
Här testar Quattroruote Lucid Air Sapphire. De imponeras stort av elbilen.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.