Euro Ncap:s nya krav dråpslag för Teslas förarmiljö

Teslas nya förarmiljö kommer att klassas som mindre säker. Euro Ncap kommer att ta bort stjärnor för bilar som saknar spakar för blinkers- och vindrutetorkare samt andra viktiga säkerhetsfunktioner. 
– Överanvändningen av pekskärmar är ett branschomfattande problem, vilket tvingar förarna att ta blicken från vägen och ökar risken för störningsolyckor, säger Matthew Avery, Euro NCAP:s direktör för strategisk utveckling.

Biltillverkarna går allt längre i sina ansträngningar att ta bort knappar från nya bilar. Under förevändningen att det ska vara modernt läggs allting i pekskärmarna. Men den verkliga orsaken är att varje borttagen knapp eller spak sparar enorma pengar. Ett par sparade 100-lappar på en bil kan innebära 100 miljoner i vinst. 

Nu gör säkerhetsorganisationen Euro Ncap till storms mot bilindustrins borttagande av knappar och spakar –  och att pekskärmar krävs för grundläggande säkerhetsfunktioner. Från 2026 ska förarmiljöns funktionalitet räknas i säkerhetsbetyget, uppger Ars Technica.

Tre av fyra Teslamodeller har en förarmiljö utan blinkers- och vindrutetorkarspak.

– Överanvändningen av pekskärmar är ett branschomfattande problem, där nästan alla fordonstillverkare flyttar nyckelkontroller till centrala pekskärmar, vilket tvingar förarna att ta blicken från vägen och ökar risken för störningsolyckor, säger Matthew Avery, Euro NCAP:s direktör för strategisk utveckling till Ars Technica. 

Från 2026 kommer inte endast krocktestet att avgöra om en bil ska få fem stjärnor. Tillverkare som tagit bort spakar och knappar och lagt allt i skärmen kan räkna med avdrag i säkerhetsbetyget. Tesla har sedan en tid ersatt blinkersspak med knappar på ratten i Model 3. Både Model 3 och Model Y har vindrutetorkare som måste regleras från pekskärmen. Även växelreglaget ligger i skärmen hos Model 3. 

Volvo har tagit bort de flesta knapparna och även instrumentklustret framför föraren i nya EX30, vilket kanske inte är optimalt för säkerheten.

– Nya Euro NCAP-tester som är planerade 2026 kommer att uppmuntra tillverkare att använda separata, fysiska kontroller för grundläggande funktioner på ett intuitivt sätt, vilket begränsar tiden då ögonen är borta från vägen och därför främjar säkrare körning, säger Matthew Avery. 

Volvo har gått långt i borttagandet av knappar och displayer i sin nya modell EX30, men de som tros löpa störst risk att förlora stjärnor är enligt Ars Technica Tesla och Ferrari. Ferrari krocktestar dock inte sina bilar hos Euro Ncap. 
LÄS MER: