EU på väg mot stor ändring av bilpolitiken. Motorförbud kan rivas upp – nya straffåtgärder mot Kina kan komma.
– Vi måste visa flexibilitet mot målet att helt stoppa förbränningsmotorbilar senast 2035, säger Stephane Sejourne, EU-kommissionär för industristrategi och välstånd.
Europas bilindustri skakar i sina grundvalar. Varje vecka går underleverantörer i konkurs och biltillverkare vinstvarnar. Samtidigt förbereder EU över 100 nya hårda regleringar för bilindustrin. Den tuffaste är det totala förbudet mot förbränningsmotorer som ska träda i kraft om nio år. Men nu ser en omsvängning ut att vara på väg. När 10 000-tals jobb är hotade kan inte EU gå på som en ångvält längre.
Nu tar EU-kommissionären Stéphane Sejourne bladet från munnen. Han representerar Frankrike där över 100 000 människor arbetar i fordonsindustrin. Nu öppnar han för att EU-kommissionen ska riva upp förbudet mot att sälja bilar med bensin- och dieselmotorer.
– Om vi inte ingriper kommer antalet bilar som produceras och säljs i Europa att minska från 13 miljoner till nio miljoner om tio år. Vi måste visa flexibilitet mot målet att helt stoppa förbränningsmotorbilar senast 2035, säger han i en intervju med italienska La Stampa.

Men det är inte bara utsläppskrav som hotar europeiska biltillverkare. Konkurrenter från Kina stormar in i Europa och tar marknadsandelar från de europeiska bilmärkena i en rasande fart. EU har redan inför strafftullar på kinesiska elbilar. Men för alla andra kinesiska bilar är det fri lejd. Snart kan de dagarna vara förbi.
– Vi måste vara mindre naiva och återgå till standarden för alla världens större ekonomier. Vi är den enda kontinenten som saknar strategiskt tänkande inom industripolitiken, säger Sejourne, som tidigare var utrikesminister i Frankrike.

Än så länge inskräker sig EU:s åtgärdsplan till att skapa en ny kategori för elektriska småbilar. De små elbilarna ska inte längre behöva ha alla säkerhetsfunktioner och ska därmed kunna säljas till lägre pris. EU kallar biltypen för e-Car och detaljerna ska offentliggöras i september.
Det kan till och med bli problem för kinesiskägda företag att tillverka bilar i Europa med kinesiska delar. Enligt EU-kommissionären är åtgärder nödvändiga.
– Jag ska använda exemplet med bilen. Idag finns det tillverkare i Europa som monterar kinesiska bilar med kinesiska komponenter och kinesiska arbetare: det händer i Spanien och Ungern. Det här är inte bra, säger Sejourne.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















