EU stoppar ytterligare sänkt skatt på bensin och diesel i Sverige. Efter EU-toppmötet i Bryssel står det klart att det inte blir någon sänkning av skatten med fem kronor per liter. Enligt statsminister Magdalena Andersson går övriga länder inte med på Sveriges krav.
Regeringen har lagt fram om att sänka skatten på diesel och bensin med 1,30 kronor utöver den sänkning på 50 öre som redan är beslutat. M, KD, L, SD och V vill sänka ännu mer. I praktiken skulle skatten på drivmedel slopas under flera månader, och priserna sänkas med 4-5 kronor på diesel och bensin.
Nu står det klart att det inte blir någon ytterligare sänkning förutom regeringens 1,30 kronor. Sverige fick nobben till ett undantag från EU:s energiskattedirektiv under toppmötet i Bryssel. Under debatten stod det klart att Sverige inte kan sänka mer än 1,30 kronor per liter.
– Att socialdemokraterna inte arbetar stenhårt för Sveriges bästa är problematiskt. Men det viktigaste för M är att sänka drivmedelspriset med minst 5 kronor vid pump. Det kan man göra på olika sätt, säger Elisabeth Svantesson i en kommentar till TT.
Enligt Magdalena Andersson var gensvaret från de övriga stats- och regeringscheferna på EU:s toppmöte minst sagt ljummet.
– Det är uppenbart att det pågår liknande diskussioner i andra EU-länder. S-regeringen måste nu spela en aktiv roll i den diskussionen och framhålla de höga bränslepriserna. Det kommer vi se till, säger Elisabeth Svantesson till TT.
I veckan klubbades en sänkning på 50 öre av drivmedelsskatterna från 1 maj. Nästa sänkning på 1,30 kronor kan börja gälla från 1 juni. Priserna på bensin och diesel ligger alltjämt kvar på en extremt hög nivå, där en liter diesel kostar över 26 kronor och bensin ligger på cirka 23 kronor per liter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter