En ny EU-rapport avslöjar att bensin- och dieselbilar drar betydligt mer bränsle än vad tillverkarna lovar. Laddhybrider är ännu värre. Därför kan utsläppsmålen göras om helt – och ett obligatoriskt krav på att sälja en viss elbilar införas.
Det är inte bara elbilar som har sämre förbrukningssiffror i verkligheten än i laboratoriet. En ny undersökning från EU visar att förbränningsbilar drar betydligt mer bränsle än vad WLTP-normen anger. EU har undersökt verkliga kördata från 617 000 bilar med spionsensorn OBFCM som skickar in data på förbrukning och utsläpp till EU. Bensinbilar drar 24 procent mer bränsle än utlovat, dieselbilar 18 procent mer. Laddhybrider överskrider WLTP-siffrorna med hela 238 procent.
Följden är att nya bilar i verkligheten inte klarar EU:s utsläppsgräns på 115 gram CO2 per km i genomsnitt som gäller i år. Och de kommer absolut inte att att klara den nya gränsen på 93,6 gram CO2 per km som gäller nästa år. Nu föreslår EU:s revisionsrätt att regelsystemet ska göras om från grunden, uppger Times. Istället för sänkta gränser för utsläpp och förbrukning ska det bli en obligatorisk andel elbilar som tillverkarna måste sälja.
– Kommissionen bör bedöma genomförbarheten, kostnaderna och fördelarna med följande ändringar av den nuvarande CO2-förordningen, och ersätta de nuvarande målen på EU- och tillverkarnivå med mål som istället baseras på en minimiandel av fordon med nollutsläpp, uppger EU:s revisionsrätt.
En lagändring skulle få stor effekt för bilköpare och biltillverkare i Europa. Istället för att försöka nå en utsläppsgräns måste tillverkarna snart nå en viss andel elbilar. Hur snabbt reglerna kan införas är oklart, men enligt Times kan det dröja till 2026.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter