Avgörande möte för europeisk bilindustri på fredag. Nu öppnar EU-chefen för uppluckrat förbud mot förbränningsmotorer.
– Med respekt för teknikneutralitet förbereder vi nu översynen för 2035.
Europeisk bilindustri kämpar för sin överlevnad. De pressas från tre håll. På deras största marknad i Kina rasar försäljningen trots gigantiska rabatter. I USA har Donald Trump höjt tullarna med 15 procent. Och hemma i Europa måste det gå över helt till elbilar om drygt 9 år. Flera biljättar protesterar högljutt mot förbudet att inte få sälja bensin- och dieselbilar.
Nu på fredag hålls ett ödesmöte mellan EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och bilindustrins mäktigaste man. Svensken Ola Källenius är både vd för Mercedes och ordförande för bilbranschens organisation ACEA. I ett brev inför mötet har han skrivit att det är orealistiskt att förbjuda förbränningsmotorer i Europa om drygt nio år. Han har bland annat fått mothugg av Volvo Cars.

Men nu stiger hoppet om att förbudet kan rivas eller luckras upp. I sitt State of Union-tal i EU-parlamentet öppnar EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen för att EU kan rucka på ett totalt förbud. Samtidigt ska EU satsa på små billiga elbilar.
– Tidigare i år gav vi sektorn större flexibilitet för att nå sina mål för 2025. Detta fungerar. Och med respekt för teknikneutralitet förbereder vi nu översynen för 2035, säger hon.
Tidigare har det varit ett totalt förbud som varit på tapeten, nu öppnar EU för att koldioxidutsläppen kan sänkas med ”teknikneutralitet”. I klartext kan det troligen innebära att EU kan komma att tillåta olika typer av laddhybrider, vätgasbilar och elbilar med bränsledrivna räckviddsförlängare.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter