Tvåtaktsmotorn är större än ett flerfamiljshus och ger över 100 000 hästkrafter. Dessutom drivs den på sprit. Starten på en helt ny typ av fartygsmotor är igång.
Gigantiska fartyg med motorer lika stora som flerfamiljshus är några av de största källorna till rörlig förorening i världen. De senaste internationella standarderna kommer dock att tvinga rederier att hitta lösningar som kraftigt minskar utsläppen. Men nu har allt gått ett steg längre, två företag har tillkännagett de första tvåtaktsfartygsmotorerna i världen som drivs med etanol. Alltså helt vanligt sprit. Och det ger enorma miljöfördelar.


De två ingenjörsteamen presenterade sina motorer ungefär samtidigt. Det handlar om schweiziska WinGD och tyska Everllence, som tidigare hette MAN Energy Solutions. Båda företagen är bland världens mest erfarna tillverkare av fartygsmotorer. Att de nu satsar på etanol är alltså inte bara ett litet experiment. Det är starten på en helt ny typ av fartygsmotor.
WinGD i Schweiz planerar att lansera sin etanolmotor 2026, och de första fartygen med motorn väntas tas i bruk 2027. Det tyska företaget Everllence ligger något före i utvecklingen – deras motor har redan genomgått framgångsrika tester under olika belastningar och varvtal i Japan. Båda företagen har byggt sina nya etanolmotorer på de metanolmotorer de redan tillverkar, vilket gör övergången till etanol smidigare.


I grunden handlar det om tvåtaktsmotorer som använder etanol i stället för metanol i sina cylindrar. Även om bränslena är lika till sin typ, brinner de på olika sätt, vilket gör att motorn måste anpassas. Bland annat skiljer sig den stekiometriska blandningen – det vill säga proportionen mellan bränsle och luft som ger fullständig förbränning – eftersom etanol innehåller mer energi. Det innebär att motorn behöver mindre bränsle i förhållande till luft för att uppnå samma effekt.
För att motorn ska fungera med etanol måste insprutningssystemet justeras så att det sprutar in mindre bränsle och samtidigt balanserar lufttillförseln. Eftersom etanol är tjockare än metanol behöver även injektorerna anpassas. Samtidigt kyler etanolen cylindrarnas insida mindre under insprutningen före förbränningen, vilket gör att motorns kylsystem måste skötas noggrant. Precis som vid metanolförbränning kan etanol skapa små mängder syror som blir kvar i motorn, så rätt typ av motorolja är viktig för att undvika skador.

Everllence har byggt sin etanolmotor baserat på ME-LGIM-serien, en välkänd typ av tvåtaktsmotor. Cylindrarna är 90 cm i diameter, och motorn finns i dagsläget i versioner som kan använda flytande gas eller ammoniak. Antalet cylindrar kan variera mellan 5 och 12, beroende på motorstorlek och behov.
Ingenjörskonsten bakom denna motorserie är otroligt. Deras största versioner är bland världens kraftfullaste motorer, med upp till 112 087 hästkrafter. Ja, du läste rätt. 112 000 hk för 12-cylindriga motorer. Versionen som drivs med ammoniak blev först tillgänglig 2025 och har nu installerats på de första varven och de första 50 fartygen.

Det är inte första gången någon försöker driva fartyg med sprit. Redan i början av 2000-talet undersökte finska Wartsila detta i Brasilien, där det fanns gott om växter som kunde fermenteras till alkohol. Men de motorerna var små, fyrtaktsmotorer med bara fyra cylindrar. Under de senaste åren har mer moderna fyrtaktsmotorer utvecklats.
Nu tar både WinGD och Everllence steget upp i “stora ligan” med enorma tvåtaktsmotorer, som vanligtvis sitter på världens största fartyg. Frågan är nu hur produktionen och förbränningen av etanol fungerar, och på vilket sätt det kan vara miljövänligt. Men en sak är säker: under de kommande åren kan vi komma att se fartyg som drivs med etanol, alltså med tankar fyllda med vanligt sprit.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.