Gigantiska prisskillnader på reservdelar. Norsk undersökning avslöjar verkstadsbranschens akilleshäl. 25 000 kronor i skillnad på en stötfångare till Tesla.
– När vi har valt en verkstad är det omöjligt att ändra sig, säger Magne Gundersen konsumentekonom på Sparebank 1 till Tidningen Motor.
Den norska motortidningen har gjort en stor kartläggning över priser på karossdelar och strålkastare. Resultatet är mycket överraskande. Bilägare gör bäst i att ringa runt innan de byter en dyr reservdel.
– Vissa prisskillnader är enorma och framstår som oförklarliga, säger Magne Gundersen.
Det visar sig att prisskillnaderna mellan olika verkstäder är gigantiska. Om du till exempel köper en framlykta till en Audi e-tron så kostar den 39 000 kronor hos den stora bilhandlaren Möller Bil. Skulle du däremot vända dig till Mekonomen kostar det bara 7200 kronor. Efter att priserna publicerats har dock Mekonomen bett om att priserna inte ska publiceras, men det gör tidningen Motor i alla fall.
– Kan det vara så att det finns en original- och en icke-originallampa? Eller att Mekonomen bara har prissatt lampan och inte arbetet? Eller så gör Møller Bil bara en stor grej, eftersom de vet att kunderna kommer att betala ändå, frågar Gundersen förvånat.
Samma sak gäller för Tesla. Det är en av Norges vanligaste bilar. Om du köper en ny stötfångare kostar den 16000 kronor hos Tesla. Skulle du däremot vända dig till Mekonomen blir priset 41 000 kronor.
– När vi väl har valt en verkstad har vi inget annat val än att acceptera de priser som finns. Men kanske kan det här bidra till att göra verkstäderna mer kompetenta och att bilägare blir mer medvetna om skillnaderna, säger Magne Gundersen.
Även i Sverige
I Sverige har också priset för reservdelar rusat i höjden. Vi på Carup skrev nyligen om detta. Även här kan nya strålkastare till en vanlig Audi kosta 40 000 kronor.
– Den största orsaken är komplexiteten i nya bilar. Tekniken blir allt mer avancerad och det kostar mer att tillverka och utveckla den, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Frågan är mer komplex enligt Fordonsjuristen. Det finns flera faktorer som spelar in och får priserna på reservdelar att skjuta i höjden.
– En av anledningarna är också att det inte finns lika mycket reservdelar på begagnatmarknaden. Anledningen är att fler bilar går till export, bilar som hade kunnat användas till reservdelar på hemmamarknaden, säger Bo Ericsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















