Enorma hyllningen till Volvos vd – vinner prestigepriset ”Issigonis Trophy”

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vinner det statusfyllda priset Issigonis Trophy i ”Autocar Awards 2020”.
Volvochefen prisas för sin fenomenala framgång med dubblad försäljning och förvandlingen av Volvo till ett premiummärke. 

– Under Samuelssons lugna men inspirerade ledarskap har Volvos varumärke ökat till samma nivå som Audi och BMW, säger chefredaktören Steve Cropley i sin motivering. 

Tidningen Autocar i Storbritannien är världens äldsta och mest ansedda motortidning. Varje år delar de ut Autocar Awards till de mest imponerande bilprestationerna under de senaste 12 månaderna till personer drivit bilbranschen framåt. 

I år går det allra finaste priset, Issigonis Trophy, till Volvos vd Håkan Samuelsson. Och det är ingen dålig meritlista tidningen prisar Volvo-vd:n för. Han får priset för att ha fördubblat försäljningen till över 700 000 bilar, höjt varumärket till samma nivå som premiumrivaler och lett agendan för elektrifiering, säkerhet och autonom körning. 

Issigonis-trofén är döpt efter den legendariska ingenjören Sir Alec Issigonis som uppfann Mini, eller Hundkojan som vi ofta säger i Sverige. 

– Vi är stolta över att ge årets Issigonis-trofé till Volvos chef, Håkan Samuelsson, för en åttaårig översyn av företaget som har fördubblat storleken, förnyat sin allt viktigare amerikanska närvaro och banat väg för en stor framgång i Kina. Samtidigt har Volvos traditionella svenska värden betonats och förbättras, säger Autocars chefredaktör Steve Cropley.

Det sägs ju att det är svårt att bli profet i sitt eget hemland och kanske har vi svenskar inte förstått hur stor 69-årige Håkan Samuelsson är och vilka insatser den lågmålde KTH-ingenjören gjort för Volvo Cars. För Samuelsson hör ännu inte till de mest hyllade företagsledarna i det svenska näringslivet. Autocar menar att det bara är en liten överdrift att säga att Håkan Samuelsson utfört mirakel.

– Under Samuelssons lugna men inspirerade ledarskap har Volvos varumärke ökat till samma nivå som Audis eller BMW:s. Men det finns fortfarande tid och utrymme att etablera Polestar , Volvos elektriska premium-märke som nu lovar framgång på en andra front. Ingen annan företagsledare på senare tid har inspirerat och lett så snabba men hållbara framsteg, säger Steve Cropley.

Håkan Samuelsson själv, som ogillar KPI:er och corporate-bullshit, tycks ta alla lovorden och hyllningarna med ödmjukhet. Han väljer att framhålla bilarna framför sig själv. 
– Det finns tre faktorer. Först säljer vi våra bästa Volvos någonsin. Vår kvalitet och teknik är bra, men nu har vi bra design. För tio år sedan tror jag att vi kan hålla med om att Volvos design inte var som bäst. För det andra har vi fått fart på USA igen. För fem år sedan spekulerade människor att vi skulle lämna Amerika helt. För det tredje är fördelen med att vi ägs av Geely att vi får premiumåtkomst till Kina, säger Håkan Samuelsson till Autocar.

Att lyfta fram Volvos säkerhet ytterligare har också bidragit till att göra Volvo till ett premiummärke. 
– Min första fråga var: hur är det med säkerhet? Det är ett traditionellt Volvovärde. Folk sa till mig att alla hade det idag. Men tyskarna är framgångsrika eftersom de har kända attribut: teknik för Audi, kördynamik för BMW, kvalitet och prestige för Mercedes. Vi behövde något annat.

Trots att Håkan Samuelsson hunnit fylla 69 år sägs han att stanna ytterligare två år som Volvo-vd till 2022, åtminstone enligt hans kontrakt. Gammal är trots allt äldst.