Nu när sommardäcken sitter på bilen upptäcker många att det är dags för byte. En ofta förbisedd faktor är däckens slitstyrka. Ett nytt test avslöjar att det kan skilja 4000 mil i möjlig körsträcka mellan olika sommardäck.
Tyska bilistorganisationen ADAC har testat 16 vanliga sommardäck i dimensionen 215/55 R17 som passar för många vanliga mellanklassbilar och mindre SUV:ar. Den viktigaste faktorn i däcktestet som viktas med 70 procent är körsäkerhet. Övriga 30 procent fördelas mellan slitage, bränsleförbrukning och buller.
Vinnarna i årets test är Continental PremiumContact 7, Michelin Primacy4+ och Kumho Ecsta HS52. En intressant faktor som många förbiser när de ska välja nya däck är slitstyrkan, som kan få enorm påverkan på däckets totalekonomi. ADAC:s test visar på enorma skillnader mellan olika däck.
Längst av alla rullade Kumho Ecsta HS52 som beräknas hålla i 6930 mil. Det minst slitstarka däcket, Vredstein Ultrac, beräknas inte hålla länge än 2720 mil, skillnaden är således 4210 mil. Den som är ute efter god ekonomi i sitt bilägande gör således klokt i att försöka välja ett däck med hög slitstyrka i kombination med goda köregenskaper. De allra sämsta däcken är förstås de som har mediokra testresultat och ändå slits snabbt.
Så långt rullar sommardäcken
Däck | Beräknad körsträcka |
Vredestein Ultrac | 27.200 km |
Goodride Solmax 1 | 35.600 km |
Linglong Sport Master | 37.400 km |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 38.000 km |
Fulda SportControl 2 | 40.400 km |
Nexen N´Fera Primus | 40.800 km |
Debica Presto UHP 2 | 42.700 km |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 43.700 km |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 46.300 km |
Bridgestone Turanza 6 | 47.900 km |
Hankook Ventus Prime4 | 49.900 km |
Semperit Speed-Life 3 | 55.200 km |
Continental PremiumContact 7 | 60.300 km |
Michelin Primacy 4+ | 60.300 km |
Goodyear EfficientGrip | 68.800 km |
Kumho Ecsta HS52 | 69.300 km |
Däcken som var bäst i testet
(Ju lägre siffra desto högre betyg)
Däck | ADAC Betyg | Körsäkerhet | Miljö | |
Continental PremiumContact 7 | 2 | 1,7 | 2,6 | |
Michelin Primacy 4+ | 2,1 | 2,2 | 1,7 | |
Kumho Ecsta HS52 | 2,3 | 2,1 | 2,8 | |
Debica Presto UHP 2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter