Enorm skillnad i hur snabbt elbilar laddar batteriet

Tidsskillnaden är enorma mellan hur elbilar laddar. Den långsammaste elbilen behövde 46 minuter för att ladda från 10 till 80 procent avslöjar ett nytt norskt test. Vinnaren var klar på en kvart.

Norska Motor och NAF genomförde nyligen världens största räckviddstest i vinterförhållanden. Samtidigt passade de också på att testa hur snabbt elbilarna laddar. För den som vill komma fram snabbt på långresan med elbil kan det vara en avgörande faktor. Och skillnaderna är enorma. 

Den vinnande elbilen Lotus Emeya fyllde upp batteriet från 10 till 80 procent på bara 16 minuter. Den långsammaste elbilen, Peugeot E-3008, behövde nästan tre gånger så lång tid för laddningen. Dessutom har den ett mycket mindre batteri än Lotus och kom sist i räckviddstestet. 
– Peugeot levererade inte bra i räckviddstestet och inte heller i laddningstestet. Det var så illa under laddningen att vi faktiskt undrade vad som hände, säger Jan Tore Gjøby, rådgivare för laddning och batteriteknik på NAF.

Lotus Emeya laddade upp till 80 procent på bara 16 minuter.
Peugeot E-3008 behövde tre gånger så lång tid, 46 minuter. Även BYD:s elbilar var slöa vid laddstationerna.

Porsches båda elbilar Macan och Taycan imponerade i testet och laddade fullt på omkring 20 minuter. Tesla Model 3 var en liten besvikelse, då den bara uppnådde maximal laddninghastighet en kort stund. Teslan behövde 32 minuter för att snabbladda från 10 till 80 procent. Laddningen utfördes efter två timmars jämn körning och med förvärmning. 

De 5 elbilarna som laddar snabbast

PlatsBilmodellTid 10–80 %Max laddningshastighet
1.Lotus Emeya16 min331 kW
2.Porsche Taycan19 min287 kW
3.Hyundai Ioniq 520 min256 kW
4.Xpeng G620 min281 kW
5.Porsche Macan21 min278 kW

LÄS HELA RESULTATET HOS MOTOR.NO

De 5 elbilarna som laddar långsammast

PlatsBilmodellTid 10–80 %Max laddningshastighet
20.Peugeot E-500838 min138 kW
21.BYD Seal U42 min142 kW
22.Voyah Dream42 min121 kW
23.BYD Tang43 min178 kW
24.Peugeot E-300846 min126 kW

LÄS MER: