Nya Ferrari Purosangue har orsakat en galning rusning hos förmögna kunder. SUV:en för närmare fem miljoner riskerar att bli slutsåld flera år framåt.
– Vi riskerar att inte kunna tillfredsställa efterfrågan, och kanske kommer vi att behöva stänga orderingången mycket snart, säger Ferraris marknadschef Enrico Galliera till Autonews.
I går kväll blev nya Ferrari Pursosangue officiell och du kan läsa allt om den nya modellen här. Ferrari var sena bland sportbilsmärkena med att lansera en SUV, och bilen är uppenbarligen hett efterlängtad bland de rika köparna.
Trots att bilen just visats är ordertrycket ”enormt”. Endast 3000 bilar per år kommer att tillverkas för att Ferrari inte ska urvattna sitt varumärke. Och nu kan Ferrari komma att stoppa ordermottagningen på bilen mycket snart – den säljer redan för bra.
Pris: cirka 5 miljoner kr i Sverige
Ferrari vill inte att Purosangue-försäljningen ska vara mer än 20 procent av märkets totala volym på 15 000 bilar per år. Modellen förväntas leva i 4-5 år, så totalt kommer cirka 15 000 bilar att produceras. Purosangue kostar från 390 000 euro i Italien, och kommer troligen att kosta närmare fem miljoner kronor i Sverige.
Redan 2018 när Ferrari tillkännagav modellen började kunder lägga ordrar. Men enligt Ferraris marknadschef ”exploderade” antalet beställningar i maj när Ferrari avslöjade att bilen får V12-motor.
Vill förbli exklusiva
– Vi är engagerade i våra kunder och trots efterfrågan kommer vi att hålla kontroll över volymen, något som är förenligt med vårt DNA, med vårt grundaruppdrag, som är att förbli extremt exklusiv. Och det enda sättet att förbli exklusiv är att kontrollera efterfrågan och erbjudandet, säger Enrico Galliera till Autonews.
Galliera förväntar sig att Purosangue ska locka många nya kunder till Ferrari, inte minst barnfamiljer. Men de nya köparna kommer att få vänta, Ferraris trogna kunder har förtur.
– Den är mindre skrämmande, du kan köra med familjen, med barnen, med vännerna, så det öppnar en fantastisk möjlighet för Ferrari.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter