Nu får den första köparen sin Volvo P1800 Cyan för sju miljoner kronor. En dröm i vinrött möter sin ägare för gången under Monterey Car Week i USA nu i veckan.
Precis som den smurfblå prototypen har det här exemplaret ultralätt kolfiberkaross och en högvarvig Volvofyra på 350 hästkrafter.
Volvo P1800 Cyan har tagit världen med storm och restomod-versionen av Volvos ikoniska sportbil hyllas i världspressen för både stil och unika köregenskaper.
Bilen är byggd med gamla Volvo P1800 som grund men har kolfiberkaross och modern racingteknologi under skalet. Känslan ska vara lika puritansk som på 1960-talet. Prislappen gör bilen till den dyraste Volvon någonsin: Sju miljoner kronor. Från början skulle det bara byggas tio exemplar, men nu talar Cyan om 100 bilar, så priset verkar inte utgöra något hinder för kundgruppen.
Nu visar Cyan upp en otroligt läcker vinröd P1800 som ska visas upp på Monterey Car Week i USA med start denna vecka. Bilen visas tillsammans med den smurfblå prototypen vi redan njutit av på talrika bilder.
LÄS MER: Världspremiär för Volvo P1800 The Saint
Den amerikanska modellen har 350 hästkrafter till skillnad från Europaversionens 420. Dessutom har fjädringen gjorts lite mjukare på nordamerikanskt manér. Även den bakre differentialen är modifierad för att passa en mer avslappnad upplevelse bakom ratten, uppger Motor Trend.
Den röda bilen kommer att levereras till den första köparen av Volvo P1800 Cyan under Monterey Car Week. För sju miljoner kronor får köparen förutom en ikonisk restomod av P1800 i kolfiber 18-tums smidda hjul i bronsfinish med centrumbult.
Interiören är mycket smakfullt utförd i ljust skinn och instrumenteringen är trogen originalet från 60-talet, även om graderingen på mätarna av naturliga skäl har en helt annan skala idag. Bilen toppar närmare 190 mph, 300 km/h, med tanke på att vikten endast är 990 kg.
Bilen har tidigare hyllats i tester i amerikansk motorpress. – 700 000 dollar köper dig den vildaste Volvo på jorden. Det har varit en handfull körupplevelser i mitt liv som jag skulle kategorisera som religiösa, de typer av körningar där det är rätt bil, på rätt plats, vid rätt tidpunkt, och allt kommer ihop. P1800 Cyan tog sig ut ur kurvorna, dränkt i sent SoCal-solljus, turbofyran poppar och brusar i harmoni med det mjuka gnället från den tunga transmissionen, skriver The Drive.
Autoblog kallar bilen för ett svenskt svar på Singer-Porsche och tycker den är något mycket mer än en Restomod:
– Eftersom Cyan använde Singer som mål, kan vi med tillförsikt säga att denna P1800 slog i sikte. Istället för att fullända den redan genomförda Porsche 911, ger Cyans läckra, obskyra val den ännu mer personlighet. Att kalla någon av dessa för en restomod är en otjänst. De är restomods på samma sätt som DaVinci-anteckningsboken bara är en samling klotter.
Fakta Volvo P1800 Cyan
Motor: Tvåliters turbomotor med fyra cylindrar. Cylinderdiameter och slaglängd: 82×93,2 mm
Kompressionsförhållande: 10,2: 1.
Effekt: 420 hk / 308 kW vid 7000 rpm (350 hk i amerikansk version)
Max vridmoment: 455 Nm vid 6000 rpm
Laddtryck: 2,7 bar
Max varvtal: 7700 rpm
Turbo: Borg Warner EFR, keramiska kullager.
Avgasrör: Dual tube rostfritt stål, dubbla katalysatorer.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Manuell femväxlad låda. Kardanaxel i kolfiber.
Mått: Axelavstånd: 2446 mm, Längd: 4203 mm Bredd: 1748 mm
Höjd: 1220 mm Spårvidd fram: 1466 mm, Spårvidd bak: 1489 mm. Tankvolym: 57 liter
Bromsar: Fram: 4-kolvs bromsok, 362×32 mm skiva Bak: 4-kolvs bromsok, 330×25,4 mm skiva
Hjul: Framdäck: Pirelli P Zero 235/40-R18 Bakdäck: Pirelli P Zero 265/35-R18
Vikt: Tjänstevikt 990 kg Viktfördelning: 47% fram, 53% bak.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter