Av många ses den som Volvos mest fashionabla modell genom tiderna. Nästan varenda yta i bilen täcks av exklusivt läder. Trots en enorm prislapp överträffade Volvo 262 Bertone alla förväntningar och blev en succé. Nu säljs ett svenskägt exemplar i fint skick på bilauktion.
262 Bertone är en av Volvos mest oväntade modeller genom historien och har blivit en modern klassiker. Bilen slog ner som en lyxbomb när den avtäcktes på bilsalongen i Genève i mars 1977. Vem hade trott att en Volvo ur 200-serien kunde bli så här lyxig och sofistikerat elegant? Trots att priset var dubbelt så högt som för en Volvo 240 sålde 262-modellen extremt bra, särskilt i USA.
Idén sägs ha kommit från PG Gyllenhammar himself. Volvo 264 gjorde sin debut på hösten 1974, men PG ville ha något ännu mer exklusivt och elegant. Ingen hade förväntat sig en tvådörrars Volvokupé med sex centimeter sänkt tak klätt, brantare lutning på vindrutan. Dessutom var taket klätt i vinyl och den breda C-stolpen var dekorerad med tre kronor, det ändrades till en krona när produktionen startade. Grundformen var framtagen av Volvos mästerdesigner Jan Wilsgaard.
Interiören är ett kapitel för sig. Exklusivt läder och paneler i äkta valnötsträ skapade en extravagant kombination. Säten, nackstöd, dörrpaneler, ja till och med kurvhandtagen ovanför dörrarna är klädda i läder. Volvo 262C drevs från början av en 2,7 liters sexcylindrig motor med 140 hästkrafter. Motorn som utvecklats tillsammans med Peugeot och Renault användes redan i de andra modellvarianterna av 260-serien och kom senare att användas i De Lorean och Volvo 760. Tack vare att motorblocket och cylinderhuvuden gjöts i aluminium vägde den mindre än 150 kilo. Motorn tillverkades i Douvrin, Frankrike, under Société Franco-Suédoise de Moteurs-PRVs överinseende. Den kan måhända inte mäta sig med en rödblocksmotor i tillförlitlighet, men gångkulturen är desto lenare och mer sofistikerad.
Tillverkningsvolymen var liten och en så exklusiv coupé hade inte riktigt en plats på Torslandaverken i Göteborg. 262 Coupé tillverkades därför hos Carozzeria Bertone, som också byggde Volvo 264 TE limousiner. Halvt färdiga bilar skickades till Turin, där karosserna modifierades, lackerades och slutligen monterades. Ett litet Bertone-emblem i nedre änden av A-stolpen skvallrar om den exklusiva monteringsfabriken.
Till en början fanns Volvo 262 Bertone endast i silvermetalliclack med svart vinyltak. Från 1979 erbjöds även en variant i guldmetallic utan vinyltak. I slutet av produktionscykeln erbjöd Volvo modellerna i svart, ljusblått och silvermetalliclack utan vinyltak. Men kanske är det den silverfärgade modellen med vinyltak som är den mest klassiska. Nu säljs precis en sådan bil hos Collecting Cars.
Det handlar om en Volvo 262 i mycket välbevarat skick från modellens andra levnadsår 1978. Exteriören är något modifierad med amerikaljus och kromade skärmkanter. På 45 år har kupén endast rullat drygt 15000 mil och åtföljs av en servicebok. Bilen har viss patina, men inga direkta defekter. Ett trevligt tillfälle för den som vill säkra ett eget exemplar av Volvos mest exklusiva modell, efter en service är bilen redo att inta vägarna igen.
– Denna Volvo 262C Bertone rapporteras vara ett mycket originellt exempel på märkets sällsynta och sofistikerade lyxcoupé. Med en stilig specifikation skulle den utan tvekan dra nytta av en rutinservice med tanke på den tid som har gått sedan den senast, men när den väl utförts borde den visa sig vara en robust och pålitlig modern klassiker, uppger Collecting Cars.
6 okända fakta om Volvo 262 Bertone
- Det ursprungliga målet var att producera 800 enheter per år, men efterfrågan översteg vida förväntningarna: produktionssiffrorna var dubbelt så höga under alla hela försäljningsår. Trots detta byggdes bara 6 622 fordon mellan 1977 och 1981.
- Volvo 262C var inte den första tvådörrars från 260-serien. 1976/77 tillverkades exakt 3 329 enheter av Volvo 262 GL exklusivt för den nordamerikanska marknaden. Precis som Volvo 242 hade de bara två dörrar som standard, men hade en V6-motor och den distinkta fronten av 260-serien.
- Volvo 262C är den enda Volvon någonsin med vinyltak.
- Prototypen byggd av Coggiola finns på Volvo Museum i Göteborg.
- Solaire tillverkade en cabriolet version av Volvo 262C för Volvo Cars North America. Endast fem fordon byggdes dock.
- Volvos vd Pehr G. Gyllenhammar körde en specialversion av Volvo 262C som tjänstebil. Den var inte bara rödmålad, interiören var också helt röd – även nackstöden. Istället för den vanliga sexcylindriga motorn satt en fyrcylindrig B21ET Turbo under huven.
Källa: Volvo Cars
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter