Ritad av en hemlig svensk designer i New York för en italiensk designtudio. Och tillverkad av en engelsk bilfabrik. Nu säljs en av de först tillverkade bilarna från 1961 av Volvos designikon P1800. Ett par år senare flyttade Volvo hem tillverkningen då de inte var nöjda med kvaliteten.
Volvo P1800 är en minst sagt udda fågel i Volvos historik – både till härkomst och uppenbarelse. Under mer än 40 år höll Volvo det hemligt att bilen var ritad av en båtdesigner. Projektledare för Volvo P1800 var Helmer Pettersson, mannen bakom succébilen PV444. Italienska Frua valdes ut för att designa den nya sportbilen. Den första prototypen visades upp i Göteborg 1957.
Men vad nästan ingen visste var att bilen var ritad av en svensk med nära kopplingar till projektet. Flera olika designers hade anonymt lämnat sina ritningar till Frua. Det vinnande förslaget var i hemlighet ritat av Pelle Pettersson, son till Helmer, som vid den tiden studerade i New York. Att den i dag legendariske Pelle Pettersson var designern bakom Volvo P1800 hemlighölls av Volvo i nästan 40 år.
– Pappa var full i fasen på många sätt. Man kan väl säga att han myglade, haha. Han skrev mycket ingående till mig vad som var på gång. Han tyckte att jag skulle formge en sportbil… Man kan säga att jag tjuvstartade. Jag fick fram några bra illustrationer. Det var aldrig någon stor sak för mig att inte nämnas som den som hade ritat bilen. Jag visste ju hur det låg till. Jag blev stolt när jag fick erkännandet, har Pelle Pettersson berättat för Volvo Edit.
Pelle Petterson har sedermera blivit världsberömd som seglare i toppklass och konstruktör av segelbåtar som Maxi 68, 77, Fenix och motorbåtar som Alfa 24, Exotic och Nimbus 29 Nova. Totalt har över 85 000 båtar tillverkats efter Pelle Petterssons ritningar. Hans minst lika ikoniska bildesign, Volvo P1800, kom i produktion 1961. Bilen är Volvos största imagehöjare någonsin med en design som fortfarande influerar märket och skapar moderna spinoffs som P1800 Cyan och P1800 The Saint.
Volvo växte väldigt snabbt i början av 1960-talet och hade ingen ledig kapacitet att tillverka bilarna. Efter många turer blev det två brittiska företag som skulle hjälpa till: Pressed Steel skulle pressa karosserna och Jensen Motors lackera och sätta samman bilarna. Dessvärre höll de första bilarna 6000 bilarna från Storbritannien ingen hög kvalitet och Volvo fick flytta hem sammansättningen 1963.
Nu säljs just en sådan bil som är tillverkad av Jensen Motors precis i inledningen av modellens levnad 1961. Den aktuella bilen är renoverad toppskick och bil nummer 216 av totalt 39 414 tillverkade Volvo P1800. Den har den odödliga B18-motorn som debuterade i P1800-modellen.
– Just denna P1800 är ett svensksålt exemplar med enbart 4 brukare. Långa ägarskap med exempel som 1988-2023. Motorn är en B18 som producerades från 61-68, motornummer 59885. Såklart utrustad med 4-vxl manuella lådan. Bilen är i fantastiskt museumskick. Bilen är helbilsrenoverad med bilder och annan dokumentation från när bilen enbart var ett skal. Just A-varianten tillverkades i 6000 exemplar med under 100 funktionsdugliga i Sverige kvar. Bör upplevas på plats hos oss, uppger Nordslingan i Eskilstuna som säljer den röda pärlan via Blocket.
FAKTA VOLVO P1800
Modeller: P1800 (1800 S, 1800 E, 1800 ES)
Tillverkning: 39 414 exemplar varav 5 078 var1800 ES
Kaross: Coupe 2-sitsig, 2 + 2 (ES)
Motor: Rak 4-cylindrig toppventilmotor på 1 778 cc (84,14 x 80 mm) och 100 hk vid 5 500 v/min. 1968 ökades effekten till 108 hk vid 5 800 v/min. 1968 kom också en 2,0-litersversion (1 986 cc, 88,9 x 80 mm) som 1969 fick bränsleinsprutning och 120 hk.
Kraftöverföring: 4-växlad manuell, 4-växlad manuell med överväxel eller 3-växlad automatlåda, samtliga med golvspak.
Bromsar: Hydrauliska, skivor fram och trummor bak, senare modeller hade skivor runtom.
Mått: Totallängd 435 cm (ES 438,5), hjulbas 245 cm
Källa: Volvo Cars
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter