En av de 240 sista Volvo 240 säljs – ägdes av 101-årig dam

Nu säljs en av de allra sista Volvo 240-bilarna som tillverkats på auktion. Den fina Volvon från 1993 var den 40:e från slutet och ägdes av en 101-årig kvinna. Folkhemsikonen är både numrerad och signerad av PG Gyllenhammar. 

Få bilmodeller har varit mer älskade av svenska folket än Volvo 240. Bilen introducerades redan 1974 och kom att leva ändå till 1993. Totalt blev det 2 685 171 exemplar, mer än någon annan Volvomodell. 

Nu finns chansen att lägga beslag på en av de historiska sista exemplaren. Volvo tillverkade en avskedsupplaga på 240 exemplar. Bilwebauctions klubbar iväg den 40:e sista bilen innan modellen gick i graven för 29 år sedan. På instrumentpanelen finns en plakett med bilens nummer, 40, signerad av Pehr G Gyllenhammar.

– Extra intressant och värdefull för en Volvo-entusiast med en böjelse för just 240-modellen och dess sista numrerade serie, uppger auktionshuset. 

Den aktuella bilen är dessutom riktigt snygg och stilren med sin svarta dekor. 240:n levererades nya av Rejmes i Halmstad i maj 1993 till en 73-årig kvinna. Hon ägde bilen ända fram till sin 101:a levnadsår som också blev hennes sista. 

Bilen testamenterades till en god vän och nu säljer hon klenoden. Bilen kommer komplett med ett certifikat som visar att den är en av de sista historiska 240-bilarna. 

– Exemplariskt servad genom åren med allt dokumenterat i originalböckerna. Känslan i motor, låda och chassi är, om inte nykänsla, så i alla fall väldigt frisk och sammansatt. Inredningen andas nyskick, den blå speciella plyschklädseln känns osedvanligt hal och skön att sitta på, uppger Bilwebauctions.

Det var den 21 augusti 1974 som Volvo 240 visades för första gången för media. Modellserien skulle komma att bli en exempellös framgång för Volvo.

Volvo 240 var en vidareutveckling av 140-serien men mycket hade ändrats. Nyheterna satt främst i fronten, dess utseende var kraftigt inspirerat av säkerhetsbilen VESC som presenterats två år tidigare. Mest framträdande var de stora stötfångarna, totalt var bilen 13 cm längre jämfört med 140-serien. Bland nyheterna i inredningen kan nämnas de karakteristiska nackskydden av gallertyp.

Det sista exemplaret rullade av bandet i Torslandaverken i Göteborg den 5 maj 1993. Modellen hade då överlevt mycket längre än någon kunde anat 19 år tidigare. Vid en ceremoni överlämnade Volvochefen Pehr G Gyllenhammar nycklarna till den sista 240:n som såldes till kund. 

– Vi har haft världens säkraste bil, en av de mest köpvärda bilarna och en bil som redan är en levande legend och som kommer att vara det ännu mer om ett antal år, sade Pehr G Gyllenhammar som själv haft flera specialbyggda 240 som tjänstebil.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester