Elon Musk är världens mest omskrivna och berömda person just nu. Men få känner till att Teslas huvudägare och chef ägt världens dyraste superbil. Elon Musk köpte en McLaren F1 som han oförsäkrad kvaddade i en dramatisk krasch.
– Vi träffade mitträcket i 45 grader och bilen slungas upp i luften som en diskus och rotera, har Elon Musk berättat.
Innan Elon Musk köpte in sig i Tesla 2004 och satsade allt på elbilar älskade han bensindrivna sportbilar. Han ägde en Jaguar E-Type och när han sålde sitt företag Zip2 och tjänade 220 miljoner dollar firade han med att köpa världens snabbaste bil.
Zip2 sålde digitala stadsguider till olika tidningar och hjälpte Elon Musk till hans första stora klipp. 1999 blev Zip2 uppköpt av Compaq och Elon Musk tjänade 2,2 miljarder kronor på affären. Han firade sin framgång med att köpa en McLaren F1 för drygt 10 miljoner kronor. Vid tiden var McLaren F1 världens snabbaste bil med en toppfart på 386 km/h. Elon Musk har berättat på Twitter att han valde bilen framför ett dyrare hus.
I ett klassiskt Youtubeklipp finns ögonblicket när Elon Musk får sin McLaren levererad hem sparat till eftervärlden. De flesta som köpte en McLaren F1 gömde undan bilen i ett garage, men inte Elon Musk. Han använde den som bruksbil och körde bilköerna runt San Francisco. Redan det första året körde han 1700 mil med supersportbilen som bara byggdes i 106 exemplar.
– Jag körde den från LA till San Francisco, det var min dagliga bil, en galen bil att ha som vardagsbil, har Elon Musk berättat för PandoDaily.
Men en McLaren F1 kan vara vansklig att köra. En dag i mars 2000 när Musk var ute och körde med kände riskkapitalisten Peter Thiel var olyckan framme. Duon var på väg till ett möte med riskkapitalfonden Sequoia Capital där de skulle söka riskkapital till PayPal.
– Jag visste inte riktigt hur man kör en McLaren och Peter frågar hur fort den går. Jag säger bara: Kolla in det här. Jag trampade gasen i botten och gjorde ett filbyte på Sand Hill. McLaren har inget antispinnssystem, så det var 627 hästkrafter rakt ner och den väger bara ett ton.
Bilen fick en brutal sladd och kastades in i skyddsräcket och slungades upp i luften. Som genom ett mirakel undkom de två unga IT-miljardärerna oskadda.
– Den bakre änden bröt loss i en sladd och bilen började snurra, jag minns att jag ser bilarna som kommer emot mig och så träffar vi mitträcket i 45 grader och bilen slungas upp i luften som en diskus och fortsatt att rotera. Nu förstörde det faktiskt inte bilen, chassit och motorn var ok, men allt glas och hjulen förstördes och det blev massiva karosskador fram och bak, har Elon Musk berättat i tv-showen Pandodaily.
Finansmannen Peter Thiel har berättat för New York Times om kraschen:
– Det var ett mirakel som ingen av oss blev skadade. Jag hade inte på mig säkerhetsbälte, vilket inte är tillrådligt. Elons första kommentar var: ‘Wow, Peter, det var riktigt intensivt. Du vet, jag hade läst alla dessa berättelser om människor som tjänade pengar och köpte sportbilar och kraschade dem. Men jag visste att det aldrig skulle hända mig, så jag tog ingen försäkring. Och sedan skrattade vi resten av vägen till mötet.’
Elon Musk bekräftar att bilen var oförsäkrad, men hann minns inte om han skrattade: ”Jag minns inte att jag skrattade. Jag kunde ha skrattat i chock men jag vet inte.”. Duon får lifta med ambulansen som kommit och hinner i tid till ett möte med riskkapitalbolaget Sequoia – där de får finansiering för PayPal. En annan utgång av olyckan och Tesla hade sannolikt inte existerat idag.
Trots att bilen såg ut som en hög med skrot kunde Elon Musk få den reparerad. Han behöll bilen, med chassinummer 067, i hemlighet till 2007 trots att han under 2004 köpt in sig i Tesla och blivit huvudägare för 6,5 miljoner dollar. Men till slut bestämde han sig för att göra sig av med sin bilsamling, då förbränningsbilar inte rimmade med hans nya image. Han sålde sin McLaren med vinst 2007. Idag är en McLaren F1 värd närmare 200 miljoner kronor, att elbilskungen Elon Musk ägt den skulle inte sänka värdet i en auktion.
– McLaren är en fantastisk bil. Det är ett konstverk, en riktigt vacker konstruktion, men jag ville inte att folk skulle skriva att jag har en högpresterande bensinsportbil så jag bestämde mig för att sälja den, har Elon Musk sagt till Wheels Magazine.
Teslas senaste Plaid-bilar kör idag enkelt ifrån McLaren F1. Tesla Model S Plaid gör 0-100 km/h på 2,1 sekunder, medan McLaren F1 behöver 3,2 sekunder. Faktum är att det var nära att Elon Musk byggde en uppföljare till McLaren F1 tillsammans med bilens konstruktör, sydafrikanen Gordon Murray.
Gordon Murray avslöjade nyligen i Top Gears podd att de två sydafrikanerna hade samtal om att göra en bil tillsammans. Om bilen skulle ha elmotor eller en rytande V12-motor avslöjar dock inte Gordon Murray.
Elon Musks McLaren F1 såldes till en man vid namn Irv Kessler, och bilen fortsatte att vara otursförföljd. I juni 2009 började den brinna under körning i Kalifornien. Den togs till McLarens fabrik för att renoveras. Återuppbyggnaden ska ha tagit ett år och enligt uppgift ägs bilen fortfarande av Irv Kessler och finns i Montana i USA. För några år sedan visade han upp den under 25-årsjubileet för McLaren F1.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter