Elon Musk har lovat att Tesla är “väldigt nära” att uppnå tekniken som krävs för ett fullständigt självkörande fordon, på nivå 5.
Men nu får han mothugg av i princip alla experter:
– Det är ett löjligt påstående av Tesla. De är inte ens på nivå 4, säger Jason Levine, generaldirektör på Centrum för bilsäkerhet i USA.
Drömmen om självkörande bilar har funnits sedan 1920-talet, men det är först nu, nästan 100 år senare, som den håller på att bli verklighet. Men hur nära är tillverkarna att skapa helt autonoma bilar, som klarar att navigera i trafiken själv utan att en människa behöver röra ratten?
Teslas grundare och vd Elon Musk sa 2016 att ”i slutet av 2017 skulle en Tesla kunna köra från Los Angeles till New York utan att en människa skulle behöva röra ratten”.
Det blev inte så och Tesla kom 2019 med nya löften. De skulle komma med fullt självkörande bilar – ”full self-driving”.
Nu menar Elon Musk att Tesla kommer att ha “basfunktionaliteten” för nivå 5 (den högsta nivån enligt SAE-skalan) klar redan i år.
– Jag är extremt säker på att nivå 5 eller grundläggande fullständig autonom körning kommer att inträffa och jag tror att det kommer att inträffa väldigt snabbt. Jag är övertygad om att vi har det klart i år, sa han enligt Reuters i våras.
Men nu får han mothugg av en rad experter på autonom mobilitet, visar branschtidningen Autonews rundringning.
– Elon Musk förstår inte innebörden av nivå 5. Han menar troligen nivå 4, men kommer inte ens att nå dit, säger Missy Cummings, direktör på ett laboratorium på Duke universitet som jobbar med autonom mobilitet.
– Systemen fungerar helt enkelt inte i dåligt väder eller när skuggor är långa. Vi har god inblick i Teslas system och vet att det har många brister.
Googles bolag Waymo har jobbat i många år på att skapa självkörande bilar, men vd:n John Krafcik börjar vackla:
– Nivå 5 betyder att du kan köra vilken bil som helst varsomhelst i dåligt väder genom att bara trycka på en knapp. Men det kommer nog inte att hända, inte ens mänskliga förare kan köra obehindrat i svåra situationer, säger han.
– Det är ett löjligt påstående av Tesla. De är inte ens på nivå 4, säger Jason Levine, generaldirektör på Centrum för bilsäkerhet i USA.
Fords vd Jim Hackett har också erkänt att företaget överskattade ankomsten av autonoma bilar.
– Användandet av nivå 4-bilar kommer att bli smalt och den blir geografiskt begränsad för problemet är så komplext.
SAE-skalan för autonom körning
Nivå 0
Ingen automatisering alls. Föraren står för all körning. Varningar kan finnas, t.ex. att det finns ett fordon i döda vinkeln. ABS-bromsar hör till nivå 0.
Nivå 1
Automatisering via förarstödsystem, exempelvis autobroms och adaptiv farthållare.
Nivå 2
Automatiken kan ta över körningen under kortare stunder/sträckor genom att gasa, bromsa och styra. Föraren måste hela tiden vara beredd att på eget initiativ ta över.
Nivå 3
Automatiken kan ta över körningen under längre stunder/sträckor men föraren är fortfarande ansvarig för körningen och måste när som helst vara beredd att ta över ratt och pedaler efter en varning. Volvo har bestämt sig för att hoppa över denna nivå då de anser den vara osäker.
Nivå 4
Automatiken kan ta över körningen i princip helt och hållet, även vid vid nödsituationer. Men det finns restriktioner när fordonet inte kan/får framföras av datorerna. Uppfylls inte kriterierna så stannas fordonet eller startas aldrig. Restriktionerna kan vara att bara vissa vägar kan köras, hastigheten är begränsad eller bara med bra väder. Ratt och pedaler behöver inte finnas men kan vara med. Föraren behöver inte vara beredd att snabbt ta över kontrollen till skillnad från Nivå 3.
Nivå 5
Full automatik utan restriktioner. Fordonet behöver inte längre ratt och pedaler. Det behövs ingen förare utan alla kan vara passagerare.
Maths Nilsson är grundare av Carup.