Nu visar Elon Musk själv upp hur Teslas självkörning jobbar med AI. I en ny video sitter Musk bakom ratten i en Tesla Model S med FSD version 12. Systemet provkörs av testförare i hela världen, bland annat Sverige och Norge.
– Vi har FSD 12 testförare runt om i världen som Nya Zeeland, Thailand, Norge, Japan, överallt, säger Elon Musk.
Under ett antal år har Elon Musk lovat att Teslas självkörning FSD ska börja fungera helt och hållet inom kort. Senaste gången var under sommaren. Men än så länge har inte löftena infriats. Systemet är än så länge i betaläge i USA och det är inte tillåtet att släppa övervakningen av körningen. Icke desto mindre är det imponerande när Elon Musk själv visar upp och förklarar hur version 12 av FSD arbetar med AI för att kontrollera bilen.
Elon Musk tar själv plats bakom ratten på en Tesla Model S i rusningstrafik i Palo Alto utanför San Francisco, bredvid sig har han Ashok Elluswamy, chef för Tesla autopilot-mjukvaruteam. Det har tidigare inte varit känt att systemet till mycket stor del arbetar med AI istället för speciella kodrader för att styra bilen i olika situationer. Nya version 12 jobbar nästan helt med AI, till skillnad från tidigare versioner som hade 300 000 rader kod i C++.
— Elon Musk (@elonmusk) August 26, 2023
– Det är helt och hållet AI och kameror som styr, precis som med vår hjärna. Bilen saktar ner för nya fartgupp eller ger företräde för cyklister, det är inget vi programmerat in, den har lärt sig genom videoträning av andra förare, säger Elon Musk.
Tesla använder sig av åtta kameror som håller koll på trafiken, de ser med en frekvens av 36 bilder per sekund. Enligt Elon Musk ska bilen kunna köras med 50 kamerabilder per sekund, men kamerorna begränsar än så länge systemet. I dagsläget fungerar betaversionen av FSD bara i USA. Men systemet testas i hela världen enligt Elon Musk; Nya Zeeland, Thailand, Norge, Japan, överallt. Carup har tidigare rapporterat att Tesla rekryterar testförare i Sverige.
Men fortfarande är inte systemet helt perfekt, ens när högsta chefen sitter bakom ratten. Vid en stoppskylt struntar bilen i att stanna helt, utan kör över stopplinjen och fortsätter. Kanske har den lärt sig av felaktigt mänskligt beteende. Enligt Elon Musk är det bara fem procent av förarna som stannar totalt vid stoppskyltar, de flesta rullar över linjen. Enligt Auto Pilot-chefen Ashok Elluswamy är det bara 0,5 procent som stannar helt.
Vid ett rödljus fallerar FSD-systemet och vill börja köra trots att mötande trafik svänger över körbanan. Elon Musk tvingas avbryta systemet.
– Ingripande, sorry, säger Tesla-chefen och skrattar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter