Elon Musk flaggar för att Tesla kan tvingas sänka priserna igen på grund ”turbulenta tider”. Det fick Teslas aktier att rasa med 917 miljarder kronor på en enda dag, trots rekordvinst i Q2-rapporten.
– Räntan är en utmaning, det ökar i verkligheten priset, så när räntan stiger ökar det priset på bilen, och då tvingas vi sänka priset på bilen, säger Elon Musk.
På en enda dag förlorade Tesla 917 miljarder kronor i börsvärde och Elon Musk tappade personligen 180 miljarder kronor. Teslas aktie gick ner nästan 10 procent efter rapporten som kom efter börsens stängning på onsdagskvällen. Raset kom märkligt nog efter att Tesla slagit marknadens förväntan och kommit med rekordvinst och rekordförsäljning under andra kvartalet. Den starka rapporten i sig påverkade först inte börskursen nämnvärt, utan raset kom efter att Elon Musk deltagit i investerarsamtal natten mot torsdagen.
– Jag har ingen kristallkula. Ena dagen verkar det som att världsekonomin faller isär, nästa dag är det bra. Jag vet inte vad fan som händer, säger Elon Musk.
Årets tidigare prissänkningar har fått Teslas bruttomarginal att gå ner till 18,2 procent, vilket fortfarande är högst bland världens volymtillverkare. Tesla har under första halvåret sänkt priserna på sina bilar flera gånger med som mest 150 000 kronor. Det som gav aktieägarna skrämselhicka var att Elon Musk varnar för att ytterligare prissänkningar kan komma. Musk poängterade att han inte förstår hur världsekonomin ena dagen tycks vara bra för att nästa dag falla isär.
– Vi är inne i, skulle jag kalla det, turbulenta tider. Vi har real time demand, jag ser ordrarna från hela jorden varje vecka. Räntan är en utmaning, det ökar i verkligheten priset, så när räntan stiger ökar det priset på bilen, och då tvingas vi sänka priset på bilen. Det här har varit historiens största räntehöjning, sade Elon Musk som kommentar på frågan om ytterligare prissänkningar.
Uttalandet tolkas av marknaden som att nya prissänkningar är att vänta, något som kan sänka Teslas marginaler ytterligare, och göra bilarna billigare för köparna. Enligt Elon Musk är det dock vettigt i det här läget att satsa på volym istället för vinst.
– Jag tycker att det är vettigt att offra marginaler till förmån för att tillverka fler fordon.
Tack vare de tidigare prissänkningarna har Tesla kunnat slå försäljningsrekord och förväntar sig att sälja 1,8 miljoner bilar i år. Många analytiker hade hoppats att de nu skulle skörda vinsterna av de tidigare prissänkningarna som slagit hårt mot många andra biltillverkare. Elon Musks öppning för nya prissänkningar grusar de förhoppningarna. Så trots att Tesla slog rekord och överträffade förväntningarna både när det gäller vinst och omsättning rasade aktien på grund av oron för prissänkningar. Även med torsdagens ras inräknat har dock Teslas aktie stigit med 143 procent i år.
För bilköparna är det svårt att veta hur Elon Musks uttalanden ska tolkas. Kanske lönar det sig nu att vänta ytterligare på att köpa en Tesla. En strategin med återkommande prissänkningar knappast vinnande i längden. Det straffar de som redan köpt produkten, och det får nya köpare att vilja vänta tills priset är ännu lägre.
På frågan om aktieägare och bilköpare kan vänta sig stabila priser eller nya sänkningar svarade Elon Musk så här:
– Vi kontrollerar inte de makroekonomiska faktorerna. Om räntan fortsätter att gå upp så påverkar det hur överkomliga bilar är. För många människor slår det här igenom varje månad på deras kreditkort, när deras kreditkortsskuld ser läskig ut och de inte går jämt upp. Om makroekonomiska villkor stabiliserar sig kommer priserna vara stabila, om de inte är det kommer vi att behöva sänka priserna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter