Elon Musk avslöjar nu att han utsatts för två mordförsök på sju månader. Teslas vd fruktade att han skulle dö på samma sätt som John Lennon.
– Så vi har faktiskt haft två mordgalningar under de senaste, ungefär sju månaderna som kommit för att med avsikt försöka döda mig, säger Musk till Teslas aktieägare
Under Teslas bolagsstämma igår fick aktieägarna inte bara rösta på Musks omstridda bonuspaket och att flytta Teslas hemvist till Texas, utan även grilla Elon Musk i en timslång frågestund. Elon Musk berättade inte bara om Teslas framtida planer och alla sina miljarder. Utan också om hur han tvingas bort från offentligheten.
Efter att en rörd aktieägare med darrande stämma frågat om Musk gör allt för att ta hand om sig själv och sin säkerhet, avslöjade Musk att han under det senaste halvåret blivit utsatt för två mordförsök.
– Du vet, till en första uppskattning, sannolikheten att en mordgalning kommer att försöka döda dig är proportionell mot hur många mordgalningar som hör ditt namn. Okej. Så de hör mitt namn mycket. Jag är typ, okej, jag är på listan, du vet. Så ja. Så vi har faktiskt haft två mordgalningar under de senaste, ungefär sju månaderna som kommit för att med avsikt försöka döda mig och ett gäng andra människor, sa Elon Musk vid torsdagens frågestund som direktsändes på youtube.
Här kan du se Elon Musk berätta om mordförsöken
– Tänk, som John Lennon, som sjöng om att vi alla borde vara snälla mot varandra. Sedan blev han skjuten av ett av sina fans. Man tänker, okej. Det är precis det vi försöker undvika. Hur som helst, jag uppskattar de vänliga tankarna. Jag ska göra mitt bästa för att förbli vid liv och fortsätta, säger Musk.
När frågan om Cybertrucks tillgänglighet utanför USA kom upp, svarade Musk med att Tesla planerar att utveckla en specialversion av Cybertruck för att uppfylla de krav som krävs i Europa och Kina. Men att det kan dröja innan Cybertruck finns här.
– Jag tror att vi kommer att behöva göra en specialversion som uppfyller regelverken i Kina och Europa. Men det är inte meningsfullt att införa den komplexiteten innan vi har nått en större produktionsvolym av Cybertrucken, säger Musk.
Musk avslöjade också att han utvecklat en oväntad vänskap med Donald Trump – på grund av Cybertruck.
– Jag har haft några samtal med honom, och han ringer mig ibland oväntat utan någon anledning. Jag vet inte varför, men det gör han. Och han är väldigt trevlig när han ringer, säger Elon Musk.
– Och jag tror att han och många av hans vänner nu har Teslas, och de älskar dem. Han är ett stort fan av Cybertrucken. Så jag tror att det kan vara bidragande faktorer, menar Elon.
Här är alla Elon Musks svar på aktieägarnas frågor – ord för ord:
Fråga: Hej Elon. Förra året tackade jag dig för att du gjorde världen till en bättre plats för min son att leva i, och jag var inte tydlig. Särskilt syftade jag på vad du har gjort för det första tillägget och våra rättigheter. Tack. Historien kommer inte att glömma det och de uppoffringar du gjort och de risker du tagit kommer att betala sig och har betalat sig.
Elon: Tack. Jag uppskattar verkligen det. Du vet, jag tror att man måste säga, varför var det första tillägget så viktigt? Det är för att folk inte kan höra från platser där om de yttrade sig skulle de hamna i fängelse eller bli dödade, eller bara stängas ute från samhället, bli utstötta. Så yttrandefrihet är absolut grundläggande för en god framtid. Och ja, det är anledningen till att jag förvärvade Twitter och försökte göra det till en plattform för yttrandefrihet. Och jag tror att det var väldigt viktigt för civilisationens framtid. Så tack.
Fråga: Hej Elon. Mitt namn är Ronnie. Jag är på din högra sida. Hur går det? Hej. Jag jobbar för Tesla Sales i Orland Park, Illinois. Och jag undrade alltid om Tesla någonsin skulle kunna gå framåt mot att paketera mjukvara som ett paket för att möjligen öka antalet som tar FSD, kanske paketera det med premiumuppkoppling och framtida mjukvarualternativ?
Elon: Jag tror definitivt att vi vill uppmuntra folk att prova FSD. Och en av de saker som jag tror förmodligen är vettigt är att när vi har en betydande förbättring, varje gång vi har en betydande förbättring av FSD, ge alla kunder en två veckors gratis provperiod. Så som, hej, vi har gjort en förbättring av FSD. Prova det i ytterligare två veckor. Med 12.4 blir vi äntligen av med rattnaggen, vilket jag vet driver folk lite galna. Som som som tacka himlen för små nåder. Så, till och med bara något sådant som att inte ha rattnaggen och uppenbarligen ha ett mycket lägre interventionsantal, som många fler mil mellan interventionerna. Så jag tror att vi kommer att fortsätta erbjuda folk gratis provperioder av FSD varje gång vi gör en betydande förbättring.
Fråga: God eftermiddag. Två frågor faktiskt. För det första, efter $56 000 000 000 har du råd att ta med dina barn till Disneyland nu. Är det dit du ska?
Elon: Jag menar, förresten, det är värt att betona att det är Tesla-aktier som jag måste äga i 5 år. Så du vet, det går inte att, det är faktiskt inte kontanter. Jag kan inte klippa och springa och det skulle jag inte vilja. Men, och jag har faktiskt varit i Disneyland, Disney World många gånger med barn. Det är lite tufft för mig att gå nu för tiden utan att orsaka bråk. Du vet, jag kanske bara borde ha på mig en Musse Pigg-outfit och bara gå och låtsas som att jag är en av…
Fråga: Så när vi arbetar med autonomi och vi närmar oss den tröskeln där saker och ting kommer till en allvarligt avancerad nivå, så småningom kommer det att få några svåra konsekvenser. Det är en del av att slå igenom, eller hur? Och jag är bara nyfiken på var du tänker på det. Och har du tänkt på några av dessa tidiga konsekvenser som vi tyvärr kommer att behöva ha för att få en bättre och säkrare framtid? Jag undrar bara.
Elon: Du menar som läskiga robotar eller vad?
Fråga: Nej, i auto i bilarna med full självkörning.
Elon: Okej.
Fråga: Som om vi har sett hos några företag att det har skett några olyckliga missöden och att de helt enkelt gick i konkurs och det är inte planen, men det är verkliga konsekvenser av att utveckla den här tekniken. Och jag undrar bara var du tänker på det.
Elon: Ja. Nåja, vi försöker vara väldigt försiktiga med utplaceringen av FSD. Och vi har många bilar. Så oundvikligen, när det finns många bilar och du vet, miljarder mil, har du lagen om stora siffror där, okej, det finns en liten chans att något dåligt händer, men när du tittar på typen av säkerhet per mil, eftersom vi har många mil, är det väldigt tydligt att säkerheten per mil är bättre än mänsklig körning. Så när vi, du vet, kan vi visa det för tillsynsmyndigheter och uppenbarligen framföra vår talan till allmänheten och säga, som , faktiskt, du vet, mänsklig körning är inte perfekt. Du vet, det är en person som dödas ungefär var 80 000 000 mil. Så, typ, 3500, 4000 människor dödas varje år i USA av bilolyckor. Det som spelar roll är, till exempel, gör vi det antalet mindre? Och så länge vi gör det siffran mindre gör vi rätt sak. Tack.
Fråga: Hej, Elon. Det här är Prakash. Jag har en fråga. Så vi vet att vi älskar dig alla. Vi älskar dig från djupet av hjärtat. Och vi älskar dig så mycket, Elon. Tack så mycket, Elon. Min fråga är som om vi alla vet att Tesla kommer att bli det mest värdefulla företaget i världen en dag. Ja. Vi vill bara veta om du har någon förutsägelse när och vad är inspektionspunkten. När vi kan säga att detta är inspektionspunkten, är det FSD? Eller är det när Optimus är på marken som kommer att vara poängen ur ditt perspektiv?
Elon: Nåja, som jag nämnde tidigare, jag tycker att det är värt att titta på ARK Invest-analysen, jag tror att det är den mest korrekta analysen. Deras förutsägelse är, tror jag, 5 000 000 000 $ till 7 000 000 000 000 $ till marknadsvärdet 2029. Alltså mer än 10 gånger vad saker och ting är idag på 5 år. Jag tror att det är korrekt.
Fråga: Tack. Tack, Elon. OK.
Fråga: Hej, Elon. Hej, stort fan, och jag tror att historien kommer att visa att du har haft en djupgående inverkan på mänskligheten. Så jag tror att det bara är givet. Och bara ett par frågor antar jag. Jag fixade mitt Tesla-beroende genom att sätta bilar på Turo, och jag upptäckte att ungefär hälften av mina hyresgäster är första gången de kör en Tesla, och sedan vill den andra hälften verkligen köpa en efter att de har provat den. Så jag antar ett par frågor. När kunde vi förvänta oss att referral-programmet kommer tillbaka, om det kommer tillbaka? Och kan vi också skaffa en personbil, som en skåpbil med 12 passagerare någon gång snart ?
Elon: Jag lägger till det på min lista. Jag tror att vi kommer att granska referralprogrammet igen nästa kvartal. Och som att det är väldigt viktigt att typ titta på vad som är den fullt övervägda kostnaden för en Tesla. Så med referralprogrammet höjer det effektivt priset på bilen. Så är prisökningen det som är bättre för slutkunden? En liten prishöjning på grund av remissprogrammet eller inte? Men jag tror att vi ska undersöka det igen, tror jag, nästa kvartal och se om det är vettigt. Jag tror att något slags referralprogram är vettigt. Och du vet, men jag tror att för många människor, som, överlägset, som, det överlägset största vi ser är att folk helt enkelt inte har råd med bilen. Det är det största. Som, det är begränsningen på begäran. Du kan föreställa dig i gränsen om det fanns, säg, en 18 om Model Y kostade som mindre än $20 000 skulle den sälja som förmodligen 5 000 000 enheter. Det vore liksom galet. Så nu är det inte möjligt, vet du, idag. Men jag tror att arbetet med att ta reda på sätt att göra mer prisvärda fordon verkligen är spelförändringen.
Elon: Som, för de flesta är det verkligen inte en fråga om de vill ha en Tesla. De vill ha en Tesla. De har helt enkelt inte tillräckligt med pengar för att ha råd med en. Så vi måste göra det överkomligt. Det är det som är viktigt. Tack.
Fråga: Hej, Elon. Jag vill bara presentera mig själv. Jag heter Hamza. Först och främst, tack för att du presenterade mig för Anurag. Han och jag är nu, typ, nära tack vare dig. Och jag flyttade till Austin tack vare dig. Så min fråga är i grunden för FSD-överföring, jag tycker att det borde vara något som borde pågå. Jag tror inte bara på er fördel för att få fler människor i flottan och få statistik och information, utan också som Tesla-ägare gör det att vi vill få nästa modell och flytta över. Till exempel, det som har hållit mig tillbaka är att vilja vänta på FSD-överföringen igen. Så finns det en anledning till att du inte har implementerat det under nuvarande tid?
Elon: Det är ganska komplicerat för oss att göra det här. Det tillför en del komplexitet till försäljningsprocessen. Men ja, och det är tufft eftersom vi på något sätt har fått våra egna intäkter. Så du vet, överföringen är tuff. Men vi är ledsna? 1 kvartal till. 1 kvartal till. Okej. Ett kvartal till. OK. Du har det. Ett kvartal till. Okej. Så var du med. Okej.
Fråga: Elon, tack för att du är värd för oss. Om du kan se mig darrar jag okontrollerat. Jag ser verkligen upp till dig, som aktieägare, konsument, tredubblade min ödmjuka, lilla del av mina aktier de senaste 2 dagarna bara när jag var engagerad, med vetskapen om att vi kommer hit och uppskattar att du är värd för våra aktieägare och det betyder så mycket för oss.
Elon: Du är välkommen.
Fråga: Du är en absolut idol och den här frågan kommer för att jag bryr mig om dig som människa, men i sammanhanget av att vara aktieägare och låsa upp optimisternas värderingar, behöver vi dig. Och med all den globala osäkerheten är du så högprofilerad. Jag vill bara se till att du gör allt för att ta hand om dig själv, säkerhet och hälsa för företagets framtid. Jag säger det för att jag bryr mig om dig som person, men eftersom det här är en aktieägarstämma i aktieägarvärdets anda.
Elon: Nåja, tack. Jag uppskattar de vänliga känslorna. Ja. Jag tror att jag antagligen behöver träna. Och, du vet, och , liksom, inte få oss att inte bli mördade eller något, du vet. Jag menar, det börjar bli lite galet nuförtiden. Du vet, till en första uppskattning, sannolikheten att en mordgalning kommer att försöka döda dig är proportionell mot hur många mordgalningar som hör ditt namn. Okej. Så de hör mitt namn mycket. Jag är typ, okej, jag är på listan, du vet. Så ja. Så vi har faktiskt haft 2 mordgalningar under de senaste, ungefär 7 månaderna har kommit för att aspirationsmässigt försöka döda mig och ett gäng andra människor.Så det är inte bara jag. Och, och det var inte en verklig fråga som de formulerade. De var bara, du vet, i den mordiska galningskarriären. Så, och, så jag måste vara lite försiktig. Det gör det, vilket inte är bra eftersom det, liksom, tvingar mig att vara lite mer avvisande. Och, du vet, typ, så nu har jag liksom slutat skriva på saker för att bara, du vet, något för att det skulle vara ett säkert sätt att, typ, mordiska mening.
Elon: Jag måste bara skriva under något och sedan behandla dem typ av sak. Så då måste jag, du vet, jag är, typ, mer avvarande och sånt, vilket jag helst inte vill vara, men det verkar klokt. Tänk, som John Lennon, som var som att sjunga om, typ, hej, kan vi inte alla bara vara snälla mot varandra? Och sedan blev han skjuten, du vet, av en av sina fans. Du är typ, okej. Vi försöker undvika det. Så i alla fall, jag uppskattar de vänliga känslorna. Jag kommer att sträva efter att hålla mig vid liv och hålla… så …
Fråga: Hej Elon. Jag läste en artikel häromdagen. Har Tesla fortfarande någonstans i produkttidslinjen ett VVS-system i hemmet på gång?
Elon: Ett heminteraktionssystem ? Vi har inget heminteraktionssystem som jag känner till. Nej, nej, vi vill inte.
Fråga: VVS-system.
Elon: Åh, VVS. Ja, ja, visst. Ja, i listan över saker som skulle vara mer användbara än som, skulle det vara trevligt att göra ett bra VVS-system som är mycket strömsnålt, som har ett inbyggt HEPA-filter. Och ta en massa saker som vi har lärt oss i bilen och tillämpa det på VVS i hemmet? För jag kanske faktiskt har ett bra VVS-system för hemmet där ute, men jag har inte hittat det, vilket är ganska vilt. Och att bara bygga in filtreringssystemet och kunna liksom kanske också styra luftfuktigheten något och vara supereffektiv och tyst, vilket alla är saker som vi gör i bilen, det vore en ganska söt sak att göra. Ja, vi kanske kan kombinera det med Powerwalls eller något . På listan över saker att göra är det inte superhögt. Men det skulle vara kul att göra det en dag.
Fråga: Hej Elon. Det här är Sandeep. Jag vill bara tacka dig för att du tillverkade Cyber Truck.
Elon: Du är välkommen.
Fråga: Ja. Barn älskar det, verkligen. Mina 4 och 6 år gamla , de älskar det.
Elon: Precis. Det var vad jag sa.
Fråga: Det är liksom fantastiskt. Jag gick till Disney förra veckan. Ingen tittar på Disney. Alla tittar på Cyberpunk.
Elon: Ja.
Fråga: Det finns en rolig historia, om du vill tillåta. Så vi gjorde min dotter redo, vi åkte till Austin och sedan därifrån skulle vi till Disney, och sedan förberedde vi min dotter på att hon är 4 år för att bara vänja sig vid replikerna, och man måste ha mycket tålamod för att komma i kö. Och hon är som, Dara, varför säger vi inte bara att vi visar dig vår Cybertruck och sedan skippar vi kön? Jag menar, hon vände sig vid det för vi provar superladdare och sedan kom alla över och tog bilder.
Elon: Visst.
Fråga: Det är en rolig historia, vet du? Ja.
Elon: Ja.
Fråga: Och så har jag en förfrågan. Skulle du tillåta en 6-åring att besöka fabriken kanske någon gång i framtiden? Just nu är det begränsat till 12 år.
Elon: Okej.
Fråga: Även om vi har referral-belöningar är den begränsad till 12 år. Skulle du tillåta barnen att besöka fabriken? Kanske kan de se robotarna.
Elon: Visst. Säker.
Fråga: Om vi gör ett event eller något liknande.
Elon: Ja. Vi kanske kunde ha som en, antar jag, oron är för barns säkerhet och sånt, du vet, ifall ett barn som springer iväg till, typ, robotcellen eller något. Men, men, ja, vi skulle kunna, tror jag, sänka den kanske ha, typ, en mer begränsad turné som, du vet, gör det möjligt för yngre barn att gå. Säkert. Det gör vi. OK. Låt oss se. Ja? Okej.
Fråga: Donald Trump har varit en stor kritiker av elfordon. Men förra veckan överraskade han oss med att säga att han är ett stort fan av Tesla och ett stort fan av dig. Vad sa du till honom?
Elon: Nå, du vet, jag kan vara övertygande. Så, ja, faktiskt, jag vet inte riktigt varför han det är en bra fråga. Jag menar, du vet, jag har haft några konversationer med honom, och han ringer mig direkt utan anledning. Jag vet inte varför, men det gör han. Och det är och det är som att han är väldigt trevlig när han ringer, och, du vet, och jag var som, du vet, du vet, elbilar, tror jag, är ganska bra för framtiden. Amerika är ledande inom elbilar, du vet. Du vet, köp Amerika och sånt. Och jag tror faktiskt att många av hans vänner nu har Teslas , och de kommer att älska det. Och han är ett stort fan av Cybertrucken . Så jag tror att det kan vara bidragande faktorer.
Fråga: Hej, Elon, på höger sida.
Elon: Ja.
Fråga: Jag heter Keanu. Länge fan av dig, gillar dig, ditt varumärke och företag och allt. Jag undrar, när du tar föraren ur sätet för den förarlösa bilen, hur planerar du att hantera ingripanden, som jag är säker på kommer att hända i någon takt, även om de är sällsynta?
Elon: Ja. Så det är, jag menar, helt klart, vi vill se till att om det inte finns någon förare i bilen, är sannolikheten för av ett allvarligt ingrepp är extremt lågt. Du vet, vi vill se till att bilen är extremt försiktig kring utsatta trafikanter, som cyklister eller fotgängare. Så egentligen skulle vi vilja att sannolikheten för att skada en fotgängare eller cyklist ska vara otroligt låg, liksom mycket lägre än någon som kör bil. Nu, då finns det ingrepp som händer där bilen helt enkelt, som, jag vet inte, fastnar på en enkelriktad gata, medan med en, typ, galen byggsituation. I så fall kommer den i princip att ringa hem och säg hjälp, jag behöver jag har fastnat. Och då tror jag att vi förmodligen skulle kunna lösa många av de här sakerna bara genom att, du vet, flytta in i bilen och typ styra den som en gigantisk RC-bil. Det är vad jag gissar att det är vad jag tror att vi kommer att göra.
Fråga: Hej, Elon. Anwar Beck från Kazakstan. Tack för att du installerade kompressorer. Jag vill bara tacka Tesla, Boomer Mama och Sawyer Marriott för alla ansträngningar de gjort för att organisera detta event. Ja. Det finns en efterfest att fira på Luster Pearl East om ni vill komma och fira alla ansträngningar för gruppen. Grattis, Elon.
Elon: Tack. Ja.
Fråga: Tack för att du var värd idag, Elon. Det är ungefär 4 år sedan du gjorde Battery Day och växte fram de där väldigt häftiga målen att nå en terawattimme med batterier. Och tidigare i din presentation antydde du den stora svårigheten att skala upp denna nya teknik. Jag tror att vi som aktieägare är mest intresserade, kan du berätta lite mer för oss, för när det gäller överkomlighet, som du också nämnde som denna enorma börda, får dessa 4680- tillverkningskrediter och även på konsumentsidan får man stora krediter. Om du kunde skala det så att vi kunde producera fulla nivåer av cyberlastbilar och även börja sätta tillbaka dem i Y och 3:an, skulle det potentiellt förbättra överkomligheten avsevärt och vara stort i termer av skala?
Elon: Visst. Så att uppnå överkomliga priser handlar faktiskt, vid det här laget, mer om resten av bilen än om batteripaketet. Så priset per kilowattimme på celler från leverantörer har sjunkit dramatiskt. Så det var en enorm ökning under några år i kostnaden för litiumjonförsäljningen från leverantörer eftersom varje biltillverkare lade in gigantiska beställningar på batteripaket, som gigantiska beställningar. Så priset på litium och liksom alla råvaror och battericellerna blev galna. Det fördubblades. Som att priset på celler fördubblades. Priset på litium, tror jag, gick upp med nästan 5 gånger eller 5 100%. Som om vi är i en galen siffra . Så sedan dess har efterfrågan som leverantörer battericellsleverantörer har ökat sitt utbud och beställningarna från andra biltillverkare har minskat. Så jag menar, det är värt att notera att det är som att det är tuff pulka där ute för elbilar. GM tillkännagav, tror jag, en 50% minskning nyligen av sina elbilar. Ford tillkännagav sänkningar. Jag tror att nästan alla tillverkare har aviserat minskningar av sina elfordonsplaner. Nu Tesla, vi kommer att öka, men det är ingen lätt marknad. Och för att få ner kostnaden för bilen är det verkligen att batteripaketet är en pusselbit, men det är verkligen allt annat också.
Elon: Så jag skulle verkligen beskriva, som att göra en bil mer prisvärd, det är som Game of Thrones, men slantar. Spel med öre. Så det finns, citat till första uppskattning, 10 000 unika föremål i en bil. Och om var och en kostar $5 så har du en $50 000 bil. Så för att faktiskt få ner kostnaden för bilen måste du mejsla bort slantar för att få de 10 000 föremålen till $3 istället för $5. Det är ungefär vad det handlar om. Nu när det gäller vår egen försäljningsproduktion ser vi en väg till kostnadsparitet i slutet av detta år, en mycket svår väg till kostnadsparitet. Men för närvarande kostar våra 4680 mer än våra leverantörer. Nu kostar de mer än leverantörerna idag, men de kostar mindre än leverantörerna för ett år sedan. Så det är lite av en fest hungersnöd med battericellförsörjning. Det är ungefär som för DRAM-chips. Som att DRAM-industrin går från som ett överutbud till ett underutbud. Priset på DRAM förändras som en galning. Det är ungefär så för försäljning. Men vi förväntar oss att uppnå kostnadsparitet med till och med det mycket lägre leverantörsförsäljningspriset idag i slutet av året.
Fråga: Mr Musk. Jag har varit en långsiktig investerare sedan 2012.
Elon: Bra. Wow.
Fråga: Och jag röstade för ditt kompensationspaket 2018 och även i år. Och shoutout till Tesla Boomer Mama, Alexandra. Jag hade förmånen att få prata med dig kort 2013, och du talade om lastbilen , som sen blev Cybertrucken. Du är en man av ditt ord. Jag har vänner över hela världen i Asien, Kanada och Europa. Och jag vet att Cybertruck har varit på turné. Hur har mottagandet av Cybertrucken varit ? Och när blir det? Eller går det att sälja den, och när kommer den att säljas internationellt?
Elon: Ja. Så jag tror att vi kanske kan certifiera det för andra marknader någon gång nästa år. Men det är helt säkert, att i år är det bara Nordamerika. Vi designade bilen efter nordamerikanska krav eftersom om du börjar gå med superset av alla internationella krav, tvingar det fram många begränsningar på Cybertruck som skulle göra produkten, ärligt talat, värre. Så jag tror att vi måste göra en specialversion som till exempel är kompatibel med Kina eller Europa. Och men det är verkligen inte meningsfullt att lägga till den komplexiteten förrän vi har uppnått högre volymproduktion på Cybertrucken . Det återstår fortfarande mycket arbete för att sänka kostnaderna för Cybertrucken . Du vet, jag brukar säga att svårighetsgraden att gå från, säg, prototyp, du är från prototyp till produktion, det är 100 gånger svårare att gå från prototyp till produktion är 100 gånger svårare. Och när du väl når produktion är det svårare att förbättra varukostnaden med 20 % än att nå produktion i första hand. Som, det är mega smärta. Och för att vara ärlig så är det inte världens roligaste jobb. Som att mejsla ören inte är, det är som att diska, ärligt talat, du vet, som att diska mycket här.
Elon: Som att det är superkul att göra prototyper, det är verkligen kul . Och det är lite häftigt att få det är ganska häftigt att få igång produktionen. Då är kostnadsslipningen en slipning. Det är som, du vet, det är hårt arbete. Du vet, det finns en belöning med det. Det finns liksom en belöning med att diska, antar jag. Du har ren disk. Men det är det som är tufft. Så det är riktigt hårt arbete.
Fråga: Jag var bara tvungen att säga att det har varit ett riktigt stort mottagande. Som, jag har vänner det vill säga, skickade ett meddelande till mig och sa att de älskar Cybertruck- designen, och det är definitivt en huvudvändare.
Elon: Åh, ja. Ur efterfrågesynpunkt tror jag att vi skulle ha stor efterfrågan på Cybertruck i andra delar av världen . Ingen fråga. Som, vart den än går, var som helst i världen, får den en enorm publik. Så det är inte en efterfrågan sak. Det är verkligen vi måste nå volymproduktion, gå igenom kostnadsgränsen. Jag kan inte det skulle vara svårt för mig att överskatta svårigheten i kostnadsslipningen. Det är riktigt intensivt . Och sedan måste vi omcertifiera bilen, vilket inkluderar att göra några designändringar för att mötas för att uppfylla kraven på andra marknader.
Fråga: God eftermiddag, Elon. Hallå. Jag gillar dina skor. Jag vet inte om alla andra kan se dem. Cyberlastbil. Där ute. Cybertruck, ja. Min fråga gällde Foundation -serien. Har ni ett visst nummer som ni planerar att göra eller en tidslinje för när non Foundation Series kommer att släppas?
Elon: Ja. Vi kommer att börja göra vi avslutar Foundation Series faktiskt ganska snart, och non Foundation Series någon gång nästa kvartal.
Fråga: Hej Elon. Tack för att du levererar aktieägarvärde och grattis till ditt lönepaket.
Elon: Tack.
Fråga: Och jag är Michael. Jag ställer många frågor på kvartalsvisa investerarsamtal. Och jag ville fråga dig, kan du ge mig lite mer färg på frågan över skalning av neurala nät som du ser när du tränar FSD? Som hur mycket data, hur mycket mer slutledningsberäkning, hur mycket mer träningsberäkning behöver du för varje påföljande 9 i tillförlitligheten av den fullständiga självkörande programvaran? Och hur mycket data samlar du in för närvarande? Tack.
Elon: Ja, det är en bra fråga. Jag menar, det är något som vi verkligen går igenom varje vecka på Tesla. Jag tillbringade mycket tid med Tesla AI-teamet. Och jag tror förmodligen som, du vet, som en stor del av jag menar, det är verkligen som att en stor del av mitt jobb är som, okej , vi måste få bilen att köra sig själv. Och du måste lösa saker på chipnivå för slutledning, för träning. För mjukvara finns det också stora utmaningar för datalagring, eftersom du har petabyte med video som kommer in. Och även för, säg, för ett stort NVIDIA-kluster är det faktiskt riktigt svårt att få ett stort NVIDIA-kluster att faktiskt fungera i träning. Den öppnar inte bara lådan och ansluter den. Det är inte alls så. Det är som en massiv ansträngning som krävs för att få ett stort handelskluster att arbeta med för att överhuvudtaget fungera och sedan arbeta med hög drifttid. Så jag menar, med avseende på att gilla de olika versionerna som vi ser, som att du går från version 12.3, som att om du bara ignorerar de 12 och tänker på det som 3, 4, 5, 6, så är det faktiskt sätt att tänka på det.
Elon: Ignorera 12-delen och kalla det bara som version 3, version 4, version 5. Det är version 6. Det är så man tänker på det. Mellan var och en finns det allt från, jag vet inte, ett minimum av en fördubbling av förbättringen till, i vissa fall, tror jag, en 5-till-10-faldig förbättring. Särskilt som vi eliminerar typ, säg, jag tror att vi är nära att eliminera nästan alla statiska objektkollisioner. Så, som kurvor och medianer och jag går ganska nära att ha det för att ha nästan alla statiska objektkollisioner. Så när du kommer till 0 statisk nu har du en gigantisk förbättring i miles mellan ingrepp. Sedan kommer du in i klasser av dynamiska objekt som är olika klasser och olika saker kan uppenbarligen bli mycket komplicerade om du har en komplex korsning med trafikljus överallt och som att någon stötte mot det ena trafikljuset och nu pekar det in fel riktning, eller så är trafikljuset trasigt, och det finns någon som inte följer trafiklagarna för att de bara kör ett rött ljus eller att de blev förvirrade över trafikljuset. Så du hamnar i dessa mycket komplexa situationer som är mycket svårare att lösa. Så. Och sedan, som jag sa tidigare, blir det faktiskt när systemet blir bättre, det blir svårare att ta reda på vilken AI-modell som är bättre.
Elon: För nu, du vet, typ, okej, det är tusentals mil mellan ingreppen. Hur ska vi så snabbt som möjligt ta reda på vilken AI-modell som är bättre? Och när du gör dessa olika AI-modeller är de uppenbarligen inte superdeterministiska. Så du har något, en ny modell som gör det, som eliminerar ett problem, men skapar ett annat problem. Så vi försöker lösa detta genom en kombination av simulering, ladda upp modeller, låta dem köras i skuggläge. Det är faktiskt lite till hjälp att inte alla har full självkörning , eftersom vi kan se att vi kan köra den i skuggläge och se vad den här nya modellen skulle ha gjort, jämfört med vad användaren gjorde. Så eftersom vi har miljontals bilar som vi kan göra det här med, ger det oss ett delta mellan vad AI-modellen förutspådde skulle göra och användaren skulle göra. Och om du liksom summerar felen mellan dem kan du se, åh, det var en större felstapel från den här modellen jämfört med den modellen när du laddade upp dem till vi var och en laddade upp dem till 100 000 bilar. Men det är den största begränsningen just nu. Det är inte träning, det är inte data, det är faktiskt att testa AI-modellerna och sedan komma på smarta sätt att ta reda på om en ny modell är bättre eller inte.
Elon: Som, vi vet att det finns typ av speciella korsningar som är svåra. Och så om vi bara gillar alla modeller kommer att vara bra på som att köra på en välmålad väg utan korsning. De kommer alla att vara bra på det. Men kommer de att vara bra på att komplicera så så vi har identifierat flera 1 000 korsningar i USA där vi faktiskt ska ta den nya modellen och prova bilen i de där mycket svåra korsningarna. Som, du vet, det är typ det berömda , typ “Chucks vänstersväng”. Ja. Så om du föreställer dig Chucks vänstersväng hej, Chuck. Jag undrar vad grannarna tycker. Men det finns många sådana komplicerade trafiksituationer i landet. Så vi har identifierat flera 1 000-tals. Eller ska vi då skicka bilar till de platserna för att jämföra modellerna? Och sedan, som jag nämnde, har vi ännu inte tagit bort någon av förmågan hos hårdvara 4, vilket vi kommer att göra senare i år. Så jag tror att den exponentiella förbättringstakten av miles mellan interventioner kommer att fortsätta och kommer att accelerera.
Fråga: Hej, Elon. Jag undrade om, som du har kallat en Tesla, i princip en robot med hjul. Och så jag undrar ungefär när den logiken överförs till Optimus, vilken typ av kommer Tesla att använda några stora språkmodeller utöver de nuvarande Tesla Robot-kapaciteterna? Och i så fall, kommer Optimus att ha någon form av personlighet? Och skulle det vara något som slutanvändaren kanske kan ha kontroll över?
Elon: Ja till alla dessa frågor. Ja till allt. Vi är på väg mot en vild framtid. Jag menar, vild, vild, vild. Du vet, bilar kör sig själva. Människor kommer att ha superhjälpsamma humanoida hjälprobotar. Och ja, du kommer att kunna anpassa personligheten, anpassa rösten och verkligen så kommer roboten att lära känna dig också och känna till dina preferenser. Du behöver inte ens säga saker för det kommer bara att förstå dig. Jag tror att det kommer att komma till den här punkten där det är som att det kommer att vara konstigt att inte ha en robotkompis. Som, du vet, typ att inte ha din C3PO och, du vet, R2D2. Så ja. Ja.
Fråga: Hej Elon. Max här, stort fan. Tack för att du är värd för oss. Jag ville fråga dig, hur mycket integrationsarbete tror du kommer att behövas för att distribuera Optimus i olika typer av fabriker, industrier, som skulle du behöva tekniker eller bara låta dem titta på? Och hur förutser du det?
Elon: Hmm, jag tror att om du spolar framåt några år, kommer det verkligen att vara en ganska generaliserad robot, som, säg, om två år från nu. Precis som nästa år kommer det att gilla detta år, det är fortfarande ganska specifikt. Du vet, uppgiftsspecifik träning. Så för att göra en viss uppgift måste vi typ träna lite för att lösa den uppgiften. Men med tiden tror jag att man liksom ackumulerar den här typen av träningsprimitiv där till exempel att ringa som att gå är en träningsprimitiv. Att välja något, identifiera ett föremål och ta tag i det skulle vara primitivt . Och dessa primitiver generaliseras sedan till vad som helst. Så man kan säga, plocka upp en kopp, plocka upp en skjorta, vik skjortan. Dessa saker kommer att generaliseras, tror jag, ganska snabbt. Så, jag förväntar mig, förmodligen inte nästa år, men som, 2026, är det verkligen en sådan sak där man kan säga till den att göra ett stort antal uppgifter, inklusive uppgifter där den inte specifikt har gjort den exakta grejen tidigare , förmodligen i, gissar jag, 2026.
Fråga: Och förutser du en billigare version där uppgifterna inte kräver som att gå in, till exempel, så att hårdvaran skulle bli mycket enklare eller billigare?
Elon: Vi kommer att fokusera på att göra bara en fantastisk humanoid robot i stor skala, och verkligen uppnå skalfördelar och bygga den humanoida roboten, med mycket hög volym, om du är riktigt bra på tillverkning kan du få kostnaden för nästan allt som beror på dess beståndsdelar. I grund och botten, vikten och om du bara tittar på vikten av råvarorna gånger värdet av dessa råvaror, exklusive kretskort, kan du verkligen säga, som att om det väger mindre, kommer det att kosta mindre. Och, men det jag säger är att det är bättre för oss att uppnå mycket hög volym med Optimus än att ha ett brett utbud av robotar som har lägre volym.
Fråga: En av de bästa sakerna med omcertifieringen av ditt kompensationspaket var att lyssna på all positiv feedback från nuvarande och tidigare anställda om vad du har bidragit med till Tesla. Om du skulle bli påkörd av en bil som inte är helt självkörande, kan du ta några minuter eller några sekunder och skryta med dem på din tavla och resten av ditt ledarskap för att försäkra oss om att även utan dig har Tesla en otrolig framtid på 30 000 000 000 000 dollar.
Elon: Jag tror att Tesla har en bra framtid utan mig. Jag tror att jag är en hjälpsam accelerator för den framtiden. Och för tekniken spelar det stor roll om du ligger före eller inte. Så det är inte innovationstakten som spelar roll, utan innovationshastigheten. Kan du göra på 1 år vad andra företag gör på 2 år eller 3 år? Så förmodligen är min största och mest hjälpsamma sak att accelerera innovation. Och, du vet, för givet tillräckligt med tid kommer de olika startups som gör humanoida robotar så småningom att lyckas. 1 av dem kommer. Och det som verkligen betyder något är, kan vi vara mycket snabbare än alla andra? Kan vår produkt göras några år före deras och bli bättre?
Elon: För om det inte är fallet kommer de att uppnå värderingen och inte Tesla. De kommer att göra värdet av produkten och inte Tesla. Så, det är där jag tror att jag förmodligen är mest användbar, det är att accelerera takten i teknik och innovation och komma i skala. Ja. Det är det mesta. Men jag är mycket uppmuntrad av och uppskattar stödet från nuvarande och tidigare Tesla-anställda, Teslas styrelse och alla ni för att ni hjälper till . Mitt hjärta går ut till er.
Fråga: Hej Elon. Jessica eller jag heter Jessica. Och jag har bott husbil på heltid i cirka 3 år i södra Texas.
Elon: Okej.
Fråga: Och jag ville bara tacka dig för ditt Starship eller för Starship-programmet och allt du gör där, förutom Tesla.
Elon: Jobbar du på SpaceX eller något?
Fråga: Nej.
Elon: Okej. Okej. Men du bor i en husbil i södra Texas?
Fråga: Ja.
Elon: Okej.
Fråga: Hej. Och i min husbilspark tillåter de inte bilcamping för Teslas eller elfordon alls, om du inte drar släp. Och jag känner att det finns en enorm möjlighet där. Men också för bara till exempel människor som kommer till stan för Starship-lanseringar i Teslas , om de kunde parkera någonstans över natten och underhållsladdning
Fråga: Och kanske ha tillgång till, du vet, badrumsanläggning eller bara något enkelt sådant. Bara något jag bara ville föra fram för jag vet att många kommer in i parken och är besvikna över att de inte kan stanna. Bara en tanke.
Elon: Okej. Jag ska fråga och se om det kanske finns något ställe som skulle tillåta folk att stanna i sina bilar, vilket man i en Tesla verkligen ofta kan bo ganska bekvämt i en bil. Och, ja, och ladda. Okej? Tack. Okej.
Elon: Jag tror att det här måste vara den sista frågan, tror jag, eller kanske de två sista. Ja. Okej. Så de två sista frågorna, ni två.
Fråga: Hej, Elon. Mitt namn är Steven. Jag är verkligen tacksam för allt du har gjort för mänskligheten och att du sett dina företag och vad du har gjort har varit den mest spännande, hoppinspirerande filmen som någonsin funnits. Så tack så mycket.
Elon: Tack.
Fråga: Ja, tack. Och min fråga idag handlar om litiumraffinering. Tidigare sa du att det skulle vara en begränsande faktor i framtiden. Och jag vet att Tesla har byggt ett raffinaderi i Texas. Jag var bara lite nyfiken på din nuvarande åsikt om raffineringen. Tror du att det finns tillräckligt med kapacitet på nätet? Eller kommer Tesla att behöva expandera förbi Texas i det avseendet?
Elon: Det finns tillräckligt med litiumraffinering om man räknar Kina. Om det finns en geopolitisk utmaning på den fronten, så kan det bli brist på litium. Men Kina är väldigt bra på att förädla. Så, men jag tror att bara Tesla funderar på litiumraffinering, förstår vad som krävs, och när vi väl förstår hur det fungerar, då kan vi skala upp det därifrån. Och det, liksom, det är, jag tror att det är ganska viktigt att, du vet, vara försiktig med, geopolitisk risk. Och se bara till att om Tesla i värsta fall är okej. Tack. Okej. Tack. Detta är den sista frågan.
Fråga: Hej Elon. Grattis till ännu en storvinst. Jag är Nikhil. Jag är baserad från Silicon Valley. Och som du nämnde, om FSD-medvetenhet och att ge människor åkturer, eftersom de flesta människor, om de inte verkligen upplever det , inte riktigt vet hur säkert det blir och hur bekvämt det blir. Så jag byggde Tesmi. Det är en plattform för Tesla-ägare att erbjuda lärandeupplevelser för FSD. Och vi vill gärna utforska hur vi kan hjälpa skala med ditt stöd och din vägledning. Och vi vill gärna ha ett uppföljande samtal för att diskutera mer detaljer med dig hur vi kan arbeta tillsammans. Tack.
Fråga: Jag har ett förslag. Okej. Säker. Okej. Så, visst, visst, visst. Jag vill verkligen ställa en fråga.
Fråga: Uppföljning, tack.
Elon: Jag är inte säker på hur jag ska svara på den frågan exakt. Men jag menar, vi är helt klart fokuserade på att förbättra FSD. Och jag tror att adoptionen kommer att bli utbredd. Som, när det verkligen fungerar vansinnigt bra, och det är och det kör som en 5-stjärnig Uber-förare, tror jag att adoptionen kommer att gå väldigt, väldigt snabbt.
Fråga: Jag har verkligen ett riktigt bra förslag.
Elon: Okej. Vad är förslaget?
Fråga: Jag delade det här förslaget med en i ditt FSD-team, men jag vet inte om de nådde dig eller inte. I grund och botten, eftersom FSD fortsätter att förbättras, är vi inte riktigt säkra på i vilken takt du kommer att förbättra linjernas mars. Så mycket av hoppet återstår när du exakt kan köra robottaxi. Så det föll för mig att mellan övervakad FSD och Robottaxi finns det något mellanstadium som är kommersialiserat , vilket är vad jag skulle kalla en robothyrbil. Okej. Tanken är att du skulle vilja att folk skulle gå till din plattform för att beställa en hyrbil och du skulle leverera den över natten till framsidan av deras uppfart. Och då så den enda gången som bilen kommer att köra utan en person är på natten med ingen, och du kan ta så lång tid du vill och du släpper fram i bilen, och efter det är det övervakat. Så det kommer att få dig till en kommersialisering mycket tidigare, mycket mer garanterat. Så det är mitt förslag.
Elon: Okej, jag uppskattar tanken. Jag tror, som jag sa, framstegen inom FSD kommer att bli riktigt fantastiska . Du kommer att se med varje efterföljande version. Som jag sa, det bästa sättet att tänka på FSD, ignorera 12, tänk bara på poängnumret. Version. Som jag sa, det bästa sättet att tänka på det är att ignorera de 12, tänk bara på poängnumret som går från version 3 till 4 till 5 till 6. Och du kommer att se bara radikala förbättringar med varje efterföljande version. Och om den nuvarande trenden fortsätter, kommer det att bli som att du verkligen kommer att upptäcka att du inte ingriper under loppet av ett år. Så även i komplexa situationer. Hur som helst, med det, tack så mycket för ditt stöd. Så tack alla.
Melker Rundén skriver om ekonomi och motornyheter på carup.se.