Att det ofta är dyrare att ladda elbilen längs vägen än att tanka en bensinbil har varit känt ett tag.
Men nu visar det sig vara värre än någonsin tidigare.
En Audi e-tron kan kosta över 32 kr / mil att ladda på en publik laddstation, enligt en granskning i tidningen Recharge.
Att ladda sin elbil i hemmet gör att du kan köra med en betydligt lägre drivmedelskostnad än för en bensin- och dieselbil. Beroende på hur snål bilen är kan kostnaden ofta ligga på 2-4 kr per mil.
Men för den som gör långkörningar och vill ladda bilen längs vägen blir det oftast dyrare än för den som kör en bensin- eller dieselbil. Teslas laddnätverk är ett undantag, men för andra bilmärken kan räkningen bli en chock.
Redan i början av året chockhöjde laddnätverket Ionity sina priser till 8,70 kr per kWh. En ny granskning som tidningen Recharge har gjort visar att det kan vara mycket dyrare än vad många anat.
Enligt Recharge kostar det just nu 11,48 kr/kWh på Ionitys stationer för den som använder Plugsurfing. På Bee Charging kostar det 13,50 kr/kWh för den som har Plugsurfing-abonnemang. Det innebär att den som kör en Audi e-Tron får en milkostnad för strömmen på 32,67 kr.
För den som ska teckna abonnemang för laddning längs vägen är det en djungel med olika aktörer och månadsavgifter och laddavgifter. Vissa laddstationer tar betalt per minut, andra per kWh.
I slutet av augusti kallade infrastrukturminister Anders Ygeman flera branschföreträdare för att hitta en lösning på röran runt laddplatser, ett första steg är en gemensam betallösning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter