Många vet redan att den uppgivna räckvidden inte stämmer i elbilar. Nu förbjuds Toyota och Hyundai i Storbritannien att överdriva hur snabbt bilarna laddar. De får inte längre ange en laddningstid som endast är möjlig att uppnå under optimala förhållanden.
Att räckvidden hos en elbil måste tas med en nypa salt är välkänt, framförallt stämmer aldrig WLTP-siffrorna under vintern. Nu förbjuds Toyota och Hyundai att göra vissa påståenden om sin laddning av den brittiska reklamgranskningsmyndigheten ASA, uppger The Guardian.
Hyundai förbjuds att säga att Ioniq 5-modellen laddar från 10% till 80% på 18 minuter med en 350 kW laddare. Toyota får inte längre säga att BZ4X laddas upp till 80% på 30 minuter med en 150 kW laddare. Kunder har anmält påståendena och uppgett att de bara kan uppnås under perfekta förhållanden. I sitt svar till brittiska ASA medgav bilföretagen att värdena uppnåtts i fabriken.
Toyota får heller inte uppge att laddarna är lätta att hitta, då det bara fanns sju i Skottland, två i Wales och ingen i Nordirland. De snabba 350 kW-laddarna som Hyundai hänvisar till finns bara på drygt 40 platser i Storbritannien och Irland, något som Hyundai behöver ange.
Enligt reklamgranskningsmyndigheten ASA är det många faktorer som påverkar laddningstiden, såsom utetemperatur, batteritemperatur och batteriet skick.
– Om något av dessa förhållanden var mindre än optimalt, skulle laddningstiderna troligen ta längre tid. Vi drog slutsatsen att eftersom annonserna utelämnade väsentlig information om de faktorer som avsevärt skulle kunna påverka den annonserade laddningstiden och begränsningarna i förhållande till tillgänglighet … hade påståendena inte underbyggts och var vilseledande, slår ASA fast, enligt The Guardian.
Även i Sverige gör Hyundai och Toyota liknande påståenden om laddningshastighet. Ett norskt test visar att Toyota bZ4X kan laddas till 80 procent på 31 minuter i perfekta förhållanden. Hyundai Ioniq behöver 19 minuter. Vintertid tar det betydligt längre tid. Enligt Vi Bilägare tog det 28 minuter att ladda Hyundai Ioniq 5 till 70 procent. Toyota bZ4X kunde inte ta emot högre laddningshastighet än 98 kW när Vi Bilägare testade i kallt väder. Toyota i Sverige uppger att ”lokala förhållanden” kan påverka laddningen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter