Elbilsmärket går till kamp mot fossilbilar

Svensk-kinesiska elbilen Polestar förklarar krig mot fossilbilar. Nu kampanjar de mot ”toxisk relation mellan biköpare och bensindrivna bilar”. 
– Eftersom många traditionella bilföretag backar från sina klimatlöften gör vi tvärtom, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef för Polestar.

Bilmärke efter bilmärke har rivit upp sina klimatlöften. Trycket från biltillverkarna ökar för att EU ska riva upp sitt förbud mot förbränningsmotorer från 2035. Facebook kokar över av kommenterar från elbilsskeptiker. Nu kommer en motreaktion. Elbilsmärket Polestar drar igång en kampanj mot bilar på bensin. I ett samarbete med Climate Week NYC lyfter de fram förbränningsbilars inverkan på konsumenters liv och samhället.

De vill rikta uppmärksamheten mot den ”toxiska relation” som råder mellan bilägare och deras bensindrivna bilar. Nu klistrar de upp affischer över hela New York. De provokativa buskapen kommer att väcka uppmärksamhet bland de som inte vill släppa sin bensinbil.”Dinosauriejuiceberoende?” eller ”Är det din pappas fel? Ring 1(888)260-1596 om du har en toxisk relation till bensin” frågar Polestar på sina affischer.  

Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén ser det som en motreaktion på att många bilmärken river upp sina klimatlöften. ”Vi kommer att fortsätta att lyfta fram det akuta behovet av en snabbare övergång från förbränningsmotorbilar till eldrivna”, säger hon. Foto: Polestar
New York City kommer att tapetseras med Polestar provokativa affischer.

Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén ser kampanjen som en motreaktion på alla bilmärken som vill slänga sina elbilslöften över bord. Hon kommer även att hålla ett tal på Climate Week NYC.
– Eftersom många traditionella bilföretag backar från sina klimatlöften gör vi tvärtom. Polestar har åtagit sig utsläppsfri mobilitet, och vi kommer att fortsätta att lyfta fram det akuta behovet av en snabbare övergång från förbränningsmotorbilar till eldrivna – den mest effektiva och skalbara alternativa lösningen om vi vill att vår bransch ska göra sin del för att minska klimatförändringarna, säger hon. 

Problemet med avgaser är allra värst i storstäder. Förutom att släppa ut koldioxid i atmosfären gör de luften fulla av partiklar. I New York är det än så länge glest mellan elbilarna. Varje dag kör över en halv miljon bilar in på centrala Manhattan, de allra flesta med bensin i tanken. Polestar lyfter fram sin nya elbil Polestar 5 som ett föredöme. Den är gjort med med 83 % aluminium från smältverk som använder förnybar el och 13 % återvunnet aluminium och kostar från 1,35 miljoner kronor.
På Climate Week NYC kommer vi att utmana industrin, beslutsfattare och konsumenter att gå bortom föråldrad teknologi och påskynda övergången till ren mobilitet”, säger Fredrika Klarén.

Affischerna kommer synas i gatubilden i New York. Dessutom håller Polestars hållbarhetschef Fredrik Klarén tal på Climate Week NYC. Foto: Polestar

Fakta om hur mycket bättre elbilar är, enligt Polestar

Batteridrivna elbilar orsakar cirka 73 % mindre koldioxidutsläpp under sin livstid jämfört med en bensindriven bil, om de laddas med den genomsnittliga prognostiserade europeiska elmixen 2025–2044 (ICCT juli 2025)
Bränsle för privatbilar och skåpbilar står för mer än 25 % av den globala oljeanvändningen
Vägtransporter står för över 15 % av de globala energirelaterade utsläppen .
Trots ökning är övergången inom bilindustrin fortfarande långsam. År 2024 stod elbilar endast för 20 % av den globala nybilsförsäljningen.
Källa: Polestar

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt