Elbilsmärkena som bränner 247 000 kronor i minuten

De nya elbilsföretagen bränner pengar i en rasande takt. Under 2022 gick 130 miljarder kronor upp i rök i de största företagen. Det motsvarar 247 000 kronor i minuten.  Mest av alla brände Rivian, Nio, Lucid och Polestar. Nu måste flera av företagen fylla på sina kassor med nya miljarder om de ska överleva. 

Att starta ett nytt bilmärke hör till det svåraste som går att göra. De flesta försök misslyckas – men Teslas enorma framgång har banat väg för många nya startups som vill revolutionera marknaden och upprepa Teslas otroliga resa. 

Under 2020 och 2021 hade investerarna enorma förväntningar på de nya elbilsföretagen och aktiekurserna ökade med 100-tals procent på världens börser. Men under 2022 sprack elbilsbubblan och de flesta av företagen tappade 70-80 procent av sitt marknadsvärde. 

Under inledningen av 2023 steg många av aktierna, men de senaste veckorna har optimismen avtagit i takt med att bolagen kommit med sina kvartalsrapporter och utfallet för hela 2022. Anledningen är lätt att förstå: Samtliga större elbilsföretag bränner pengar i en oroväckande snabb takt.

En ny kartläggning som Carup har gjort visar att bolagen tillsammans gjorde en förlust på 130 miljarder kronor under 2022. En siffra som är svår att ta till sig, men det innebär att 356 miljoner kronor om dagen gick upp i rök. Det är samtidigt småpengar jämfört med att nästan 11 000 miljarder kronor försvann när börskurserna gick ner i elbilstillverkare under 2022. Tesla har nu återhämtat en stor del av det tappet.
LÄS MER: Blodbad att vänta i bilbranschen

Rivian gjorde en förlust på 2,9 miljoner kronor per bil, mest av alla.

Störst förlust av alla gjorde Rivian som satsar på att bygga lyxiga pickuper, SUV:ar samt transportbilar till Amazon. 70,7 miljarder kronor gick upp i rök under 2022. Som tur är har Rivian en stor kassa att ta av, hela 121 miljarder ligger i kassakistan. De pengarna kommer av allt att döma räcka under 2023. Rivian lyckades växa rejält och levererade 24 337 bilar. Att räkna på förlust per bil är ganska orättvist, men samtidigt ett mått som gör förlusterna mer gripbara: 2,9 miljoner kronor per såld bil förlorade Rivian. 

Nio satsar hårt med nya modellen EC7, men det är dyrt att slå sig in som premiummärke. Förlusten per såld bil är i sammanhanget låga 193 000 kronor.

Nio är en kinesisk elbilstillverkare som verkligen är på offensiven och satsar hårt på att slå sig in i premiumsegmentet och har kommit en bra bit på väg. Men det kostar på att växa och försöka slå sig in i bilvärldens finrum. Nio levererade 122 486 bilar förra året och förlusten blev 23,6 miljarder kronor. Dessutom ökade Nios förluster i det fjärde kvartalet trots ökande försäljning. Med 34,8 miljarder kronor i likvida medel finns risk finns att bolaget kan behöva nya pengar redan under 2023.

Lucids vd Peter Rawlinson fick endast ut 7180 bilar fabriken ifjol, det var en besvikelse.

Lucid hade ett riktigt motigt 2022 och missade sin produktionsmål på 20 000 bilar grovt. Endast 7 180 bilar levererades ut från fabriken. På varje bil som Lucid sålde blev förlusten 1,9 miljoner kronor. Det kan låta mycket att ha 18 miljarder kronor i kassan, men när Lucid försöker växa kommer inte pengarna att räcka långt. Sannolikt måste Lucid ha påfyllning i kassan redan under andra halvan av 2023. Elon Musk har varnat för att företaget kommer att gå i konkurs, men Lucid har kapitalstarka huvudägare: Saudiarabiska oljefonden satsar hårt på elbilar.

Polestar och vd Thomas Ingenlath har många spännande modeller på väg ut. Men trots att bolaget inte äger egna fabriker och levererade hela 20 000 bilar i fjärde kvartalet kostar tillväxten på.

Polestar äger inga egna fabriker utan hyr in sig hos Volvo Cars och Geely. Det borde leda till ett lägre kapitalbehov, men bolaget är ändå i behov av mycket kapital för att hålla verksamheten igång. Under 2022 överträffade Polestar målet något och levererade 51 491 bilar. Sista kvartalet levererdes hela 21 000 bilar. Förlusten för helåret blev 13,5 miljarder kronor, motsvarande 260 000 kronor per såld bil. Företaget fick ett villkorat lån på nästan 17 miljarder kronor i slutet av 2022 från Volvo Cars och Geely, men snart är de pengarna slut. Med dagens burn rate kommer Polestar att behöva nya pengar någon gång i mitten av 2023. Polestar undersöker nu om de ska ta in nya pengar genom ytterligare lån eller om det kan bli en nyemission.

Tesla fick harva i 17 år och brände 100 miljarder kronor. Men det tjänar Elon Musks bolag in på ett halvår numera.

Men när verksamheten börjar skala kan det gå snabbt uppåt till lönsamhet. Tesla brände omkring 100 miljarder kronor på negativt kassaflöde och hade en ackumulerad förlust på nästan 50 miljarder kronor innan bolaget blev lönsamt 2020. Bolaget drevs under 17 år med enorma förluster. Nu är det bilbranschens mest lönsamma företag och verksamheten gjorde en vinst på 200 miljarder kronor förra året – mer än vad de andra företagen brände tillsammans förra året. Sannolikt krävs minst lika stor uthållighet för många av de nya elbilsföretaget – men alla kommer knappast att klara de enorma utmaningarna som krävs.

Så mycket pengar brände elbilsföretagen 2022

Fisker
Levererade fordon: 0
Omsättning: 3,5 miljoner kronor.
Förlust: 5 726 miljoner kronor
Kassa: 7 704 miljoner kronor

Lordstown
Levererade fordon: 3
Omsättning: 2 miljoner kr
Förlust: 2950 miljoner kronor
Kassa: 1270 miljoner kronor

Lucid 
Levererade bilar: 7 180
Omsättning: 6361 miljoner kronor
Förlust: 13 645 miljoner kronor
Kassa: 18 156 miljoner kronor

Nio
Levererade bilar: 122 486
Omsättning: 74 888 miljoner kronor
Förlust: 23 617 miljoner kronor
Kassa: 34 800 miljoner kronor

Polestar
Levererade fordon: 51 491
Omsättning: 25 752 miljoner kronor
Förlust: 13 452 miljoner kronor
Kassa: 10 187 miljoner kronor

Rivian 
Levererade bilar: 24,337
Omsättning: 17 343 miljoner kronor
Förlust: 70 689 miljoner kronor
Kassa: 121 000 miljoner kronor

Men de här två gjorde stora vinster 2022

Tesla
Levererade bilar: 1 313 851
Omsättning: 852 093 miljoner kronor
Vinst: 200 686 miljoner kronor
Kassa: 232 055 miljoner kronor

BYD
Levererade bilar: 1 857 379 (helår 2022, laddbydrider + elbilar)
Omsättning (halvår2022): 227 000 miljoner kronor
Vinst (halvår2022): 5 428 miljoner kronor
(halvårssiffror fram till 30 juni 2022 som ej går att jämföra med helår)

Källa: Bolagens kvartalsrapporter

BYD startades precis som Tesla 2003 och är nu både lönsamt och snabbväxande.