Norrlandsparets köp av en elbil från MG blev en mardröm. Bilen larmade själv SOS då elektroniken trodde att krockkuddarna lösts ut. Filhanteringssystemet tar plötsligt över kontrollen av bilen – och nu är bilen nästan omöjlig att ladda.
– Det börjar nästan bli skrattretande, säger bilägaren till Carup.
Elbilen MG4 har tidigare fått en hel del frän kritik i medierna. Inte minst har körfältsassistansen anklagats för att ställa till bekymmer för många bilägare. Men när ett par från Piteåtrakten valde ny bil, föll det ändå på en sådan MG4.
– Vi valde mellan tre bilar. Men det var kortast leveranstid på MG4. Till en början var det en trevlig bil. Men vi märkte snart att det gick trögt att ladda den. Samma problem hade många andra MG-bilar, säger köparen.
De köpte bilen för hustruns pendling. Men det tog inte lång tid innan bekymren började att hopa sig. Carup har tidigare rapporterat om mängder med ägare som slagit larm om bilens farliga filhållnings- och antisladdsystem.
– Vi märkte snart att körfältsassistansen var oduglig. Det hade vi läst om i tidningar, så vi stängde av den.
Paret hade överseende med att bilen var långt ifrån perfekt. Men när felen började bli allt fler och dessutom dyka upp hastigt, blev de bekymrade.
– Sedan var det i augusti som jag fick ett meddelande att airbagen hade lösts ut. Jag ringde min sambo, hon hade fått samma meddelande och så hade det gått vidare ett nödsamtal till SOS.
Båda har haft många bilar tidigare. Därför blev de här nya problemen med deras MG4 en helt ny erfarenhet.
– Samtidigt gick det inte att öppna bagageutrymmet och vi vände oss till Niemi Bil för att få hjälp. De skulle titta på den men hittade inget fel och gjorde kanske en mjukvaruuppdatering.
Det värsta felet kan orsaka en olycka. Om det här vill de berätta och varna andra som funderar på att köpa den här elbilen.
– Vi fick tillbaka bilen. Men under hösten har det blivit allt mer problem. En gång skulle vi köra till Umeå. Men på hemvägen hände något. Bilen ville inte att vi skulle styra den, det var som körfältsassistansen upphöjt till tio.
Upplevelsen var riktigt obehaglig. För att lugna ner sig svängde de av vägen och stängde ner bilen.
– Vi blev rädda och körde in till vägkanten. Men så stängde vi av den en stund. Det brukar fungera när varningslampor lyser. Sedan körde vi vidare, men fem kilometer senare började den köra av sig själv igen.
Efter det här var måttet rågat. Paret hade köpt en bil som de knappt kunde använda, och samtidigt kostade mycket pengar.
– Jag ringde till bilhandlaren Niemi Bil där vi köpt, de sa att de aldrig hade hört talas om detta. Men att de skulle titta på saken och höra av sig till MG. Men att de var sena med att svara och det kunde nog dröja en månad.
Niemi Bil tittade på bilen.
– Till slut ringde de och jag kunde hämta bilen. Men så gick det en kort tid. Jag skulle hämta min bror som kom på besök. Men under hemvägen från flygplatsen började bilen köra själv igen, det var som om vi skulle köra i diket.
Paret upptäckte själv vad som fick bilen att löpa amok och köra för egen vilja.
– Jag kom fram till att det hade med farthållaren att göra. Så fort man slog på den fick bilen eget liv.
Laddningen har varit ett återkommande problem. Paret ringde till energibolaget för att se om det fanns problem med laddstolparna vid hemmet.
– Dessutom är den omöjlig att ladda. Energibolaget var här och tittade på stolpen. Det visade sig vara fel på bilen. Det är enfas laddning, men bilen presenterar sig som trefas och då stänger det ner. Jag ringde till bilhandlaren och de sa att det var fel på laddstolpen. Men det står High Voltage Battery Shut Down när vi försökte ladda.
Till slut ville paret lämna tillbaka bilen. Något som har visat sig vara svårt då han inte får återkoppling från ansvariga hos bilhandlaren. Nu planerar han att går vidare med ärendet.
– Det börjar bli skrattretande det här.
På bilhandlaren Niemi Bil som sålt MG:n säger sig ansvariga vara ovetande om problemen. De hänvisar till att bilen ska lagas på nybilsgaranti igen.
– Jag känner inte igen det här. Kan inte minnas att vi haft en sådan kund, men kanske verkstaden har en aning, säger försäljningschefen. De har väl nybilsgaranti och får lämna in den så ska vi titta på den. Dennis Wäppling.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.