Elbilsmarkanden i USA faller brant efter att skatteavdragen tagits bort. Men Tesla dominerar fortfarande när USA:s elbilsmarknad går in i nästa fas.
Den amerikanska elbilsmarknaden passerade miljonen sålda bilar fram till september 2025, men siffrorna speglar perioden innan de federala skatteavdragen på upp till 7 500 dollar försvann. Redan i oktober sjönk försäljningen dramatiskt. För tillverkarna innebär borttagna subventioner att konkurrensen hårdnar och volymerna kan fortsätta krympa snabbt.
Den amerikanska marknaden för elbilar har gått in i ett nytt skede. Fram till och med september 2025 har drygt en miljon helelektriska bilar sålts i USA, vilket motsvarar en ökning med 11,0 procent jämfört med samma period året innan. Det rapporterar analysföretaget JATO. Elbilar står nu för 8,3 procent av den totala nybilsförsäljningen och för 30,7 procent av alla elektrifierade fordon, inklusive hybrider och laddhybrider. Det tyder på att marknaden håller på att lämna den tidiga tillväxtfasen och gå mot ett mer moget tillstånd.
Elektrifieringen i USA är ojämnt fördelad mellan olika drivlinor. Mer än var femte ny bil som såldes fram till september var elektrifierad, men det är fortfarande hybrider utan laddkontakt som står för den största delen av volymerna. Trots en lägre elbilspenetration än i exempelvis Europa och Kina är USA en av världens viktigaste marknader för helelektriska bilar, både sett till volym och till strategisk betydelse för tillverkarnas globala produktplanering.
Marknadsbilden har också förändrats snabbt. Den amerikanska elbilsmarknaden är inte längre synonym med Tesla, även om bolaget fortfarande dominerar med drygt 40 procent av elbilsförsäljningen. Antalet elbilsmodeller som säljs i USA har ökat kraftigt under de senaste åren. År 2019 fanns 17 olika elbilsmodeller. Tre år senare hade antalet mer än fördubblats, och fram till september 2025 hade hela 82 olika modeller sålts.
De största elbilsvolymerna finns i segmenten övre mellanklass och övre mellanklass-SUV, där Tesla Model 3 och Model Y dominerar. I dessa segment är 19 respektive 22 procent av försäljningen helelektrisk. Även de högre prissegmenten uppvisar en hög andel elbilar. I premium- och lyxsegmenten utgör elbilar 23 respektive 36 procent av försäljningen.
Tillväxttakten fram till september pekade mot en mognande marknad. Men i oktober, när de federala skatteavdragen försvann, rasade försäljningen. Enligt Cox Automotive föll elbilsförsäljningen med 48,9 procent jämfört med september, och 30,3 procent jämfört med oktober förra året. Initiala siffror för november visar att nedgången fortsatt. Flera tillverkare, inklusive Tesla, Hyundai och GM, försöker mildra fallet med prissänkningar och kampanjer, men nedgångarna visar hur beroende marknaden fortfarande är av subventioner. Nästa steg för tillverkarna blir inte bara att lansera fler elbilar utan att sälja dem under betydligt tuffare villkor.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.















