Tesla struntar nu systematiskt i att följa Allmänna Reklamationsnämnden, uppger youtubern och elbilsexperten Peter Esse efter en granskning.
Elbilsexperten avslöjar flera nya fall där Tesla ska ha struntat i att följa ARN.
– Faktum är att det finns fem fall till där Tesla inte har följt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, säger Peter Esse.
Tesla i Sverige har som enda bilimportör i Sverige hamnat på Råd & Röns Svarta Lista för att de inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Hittills har det varit två fall på listan. Nu avslöjar youtubern och elbilsexperten Peter Esse fem nya fall där Tesla struntat i ARN.
Esse har gjort en stor granskning av Teslas ärenden i ARN. Nyligen gick bilistorganisationen M Sverige ut och varnade för Tesla för att de inte följer ARN:s beslut. Enligt Peter Esse är de tidigare fallen bara toppen av ett isberg.
Ännu fler kunder har blivit överkörda av Tesla i Sverige trots att de bilägarna fått rätt i ARN. Fallen är så nya att de inte hunnit in på Svarta Listan ännu, enligt Peter Esse. Tesla har inte kommit med någon kommentar till de nya uppgifterna.
– Faktum är att det finns fem fall till där Tesla inte har följt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, säger Peter Esse.
I två fall handlar det om saknade funktioner för en kund som köpt utökad autopilot och funktioner som togs bort när Teslas parkeringssensorer togs bort. Funktioner som nu kommit igång igen via bilens kameror. Men det tar inte ARN hänsyn till.
– Därför var rekommendationen att Tesla skulle betala tillbaka cirka 39 000 kronor till kunden. Något som man valde att inte göra, säger Esse i filmen.
I ett annat fall handlar det om att det regnar in i en Tesla och att kunden skulle få häva köpet och dessutom få 5000 kronor.
– Där Tesla fick fem chanser på sig att försöka laga bilen men lyckades inte, säger Peter Esse.
I ytterligare ett fall har Tesla missat att informera om ångerrätten. Ägaren tyckte att bilen hade lägre räckvidd än WLTP-normen, något nämnden inte anser är skäl för att häva köpet. Men eftersom Tesla missat att informera om ångerrätten på ett korrekt sätt anser ARN att köpet ska få ångras.
I ett ännu ett fall där Tesla inte följt ARN handlar det om lackproblem på bilen. Det ska vara en list som inte skyddade och gav lackskador. Det som gör att kunden får rätt är att Teslas köpeavtal innehöll felaktigheter.
– Vilket betyder att kunden hade rätt att lämna tillbaka bilen enligt ångrätten som förlängdes, säger Peter Esse.
Tesla har fått hård kritik av bilistorganisationen M Sverige för att inte följa ARN:s rekommendationer. M Sverige anser dessutom att Tesla ska uteslutas från branschorganisationen Mobility Sweden. Tesla riskerar också att kastas ut från Blocket, då Blocket inte tillåter bilhandlare som inte följer ARN.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter