Porsches elbilssatsning spricker. Akuta krisen avslöjar jätteproblemen inom bilindustrin. Idag faller Europas bilaktier på bred front.
Porsches haveri på elbilar skakar europeisk bilindustri idag. Precis när det var dags att andas ut efter arbetsveckan i fredags kom bomben. Porsche tvingas ta en smäll på 20 miljarder kronor på sina elbilar. Dessutom stoppar de en kommande elbilsmodell. En stor lyx-SUV som skulle blivit en elbil görs om till bensinbil.
– Nya SUV:en ovanför Cyenne som hittills varit tänkt att vara helt elektrisk, kommer bara erbjudas med förbränningsmotor och laddhybridmodell, uppgav Porsche samtidigt som de vinstvarnade.
Porsche tvingas nu panikutveckla nya bilmodeller med förbränningsmotor. De sticker inte under stol med att förbränningsmotorer ska bli hörnpelaren igen. Strategin med att förvandla sportbilar till elbilar höll inte i längden. När det går att få en billig elbil med samma prestanda som Porsche spricker affärsmodellen.
– Produktsortimentet ska specifikt kompletteras med märkesdefinierande fordonsmodeller med förbränningsmotorer.

Beskedet skakar Europas bilindustri och avslöjar hur Europas bilindustri är klämd mellan EU:s krav på 100 procent elbilar och köparnas tveksamhet.
– Bilköpare sätter lite värde på lyxiga elbilar. Porsche har nu insett detta och hoppar tillbaka till modeller med förbränningsmotorer med höga marginaler, säger Mattias Schmidt, oberoende bilanalytiker, till Bloomberg.
Porsches vinstvarning drabbar även Volkswagen som tvingas göra en nedskrivning på 33 miljarder kronor efter smällen i Porsche. Samtidigt varnar både Porsche och Volkswagen för försämrade marginaler som gör att de med farlig hastighet håller på närma sig att gå med förlust. Beskedet kom som en kalldusch för europeisk bilindustri och på måndagen rasar flera biltillverkare på börsen.
Porsche AG och Volkswagen rasar med 7 procent på Frankfurtbörsen. Även Mercedes och BMW faller med omkring 3 procent. På Stockholmsbörsen faller Volvo Cars med 4 procent. Nu stiger oron för ytterligare motgångar i bilindustrins övergång till elbilar som kräver enorma investeringar. Nyligen hade bilindustrin ett möte med EU som ska se över kravet på 100 procent elbilar i EU från 2035. Men oavsett hur reglerna blir är många biltillverkade klämda mellan köparnas efterfrågan på förbränningsbilar och kravet att ta fram nya högteknologiska elbilar.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter