Elbilsägare: Köp inte dessa elbilar

En ny stor undersökning visar tydligt vilka bilmärken som elbilsägare helst skulle avråda sina vänner från att köpa. Och resultatet lär överraska många svenskar.

Många som kör elbil älskar det. Men långt ifrån alla är helt nöjda med sina köp. En ny stor studie avslöjar tydligt vilka märken som elbilsägare inte skulle rekommendera till en vän. Och flera stora namn sticker ut i botten inklusive välkända märken som Volvo, Audi och Opel. Bakom undersökningen står det tyska analysföretaget Uscale. Över 5 000 elbilsförare i Tyskland, Österrike och Schweiz har svarat på hur nöjda de är med sina bilar, och framför allt om de skulle rekommendera sitt bilmärke till någon annan.

Deltagarna fick sätta ett betyg från 0 till 10. 0 betyder att man starkt avråder från märket, och 10 att man gärna rekommenderar det till vänner och kollegor. I sammanställningen räknas de som ger betyg 9 eller 10 som nöjda ambassadörer, och de som sätter 0 till 6 som missnöjda kritiker. Resultaten visar tydligt hur stor andel av förarna som hör till varje grupp – grönt för de nöjda, rött för de missnöjda. Ju längre det röda fältet är, desto fler av bilägarna ångrar sitt val.

Den gröna procentstapeln visar hur många som skulle rekommendera sin elbil. Den röda staplen visar hur många som avråder från elbilen. Källa: Uscale

Mest missnöjda är förarna som kör franska Peugeot och tyska Opel. Hela 56 procent av Opel-ägarna och 58 procent av Peugeot-ägarna avråder aktivt från sina egna bilar. Nästan lika illa är det för MG, som tillverkas i Kina men marknadsförs som ett brittiskt märke. Smart, Fiat och till viss del Renault får också låga betyg.

Men även märken som traditionellt setts som mer pålitliga hamnar oväntat långt ner. Bara 37 procent av Audis elbilsförare ger tummen upp trots märkets premiumstatus. 29 procent avråder andra från Audi. Volvo som för många svenskar ses som ett självklart val får kritik för hög förbrukning och svajig mjukvara. 23 procent av Volvoförarna skulle inte rekommendera märket. Cupra, Mercedes och Mini kämpar också med förtroendet bland sina egna kunder.

Peugeot får bottenbetyg i undersökningen.

Många problem handlar inte om räckvidd eller laddtid utan där har det faktiskt blivit bättre. Hälften av förarna rapporterar att de nu klarar över 40 mil på en laddning, jämfört med 38 procent förra året. Och 75 procent har snabbladdning på minst 150 kW. Problemet sitter oftare i tekniken och användarupplevelsen. Appar som inte fungerar, laddning som avbryts eller aldrig startar och långsamma system i bilen är vanliga klagomål – särskilt bland märkena i botten.

Helt annan bild får vi i toppen av listan. Där hittar vi kinesiska Xpeng, som klättrat förbi Tesla och nu toppar listan över mest rekommenderade märken. 81 procent av Xpeng-förarna säger att de gärna rekommenderar sitt bilmärke. Porsche, Polestar, BMW och Tesla är också högt upp – även om Tesla fått sig en törn, delvis på grund av kopplingen till Elon Musks kontroversiella utspel.

Kinesiska Xpeng är stora vinnare i undersökningen.

Uscale konstaterar att elbilar som helhet blir allt bättre. Men också att förväntningarna stiger. Det är inte längre bara räckvidd och laddtid som spelar roll. Förarna vill ha stabila system, smarta funktioner och smidig användning. Och alla bilmärken lever inte upp till det.

Så tycker ägarna om olika elbilar

  • Xpeng leder i nästan alla kategorier, särskilt laddningsprestanda, räckvidd och effektivitet. Ruttplanering är en svaghet.
  • Porsche får beröm för sin snabbladdning. Macan, om än baserat på ett litet urval, har bättre räckvidd jämfört med Taycan.
  • Polestar är fortfarande en föregångare, trots genomsnittlig räckvidd och hög förbrukning. Dess styrkor ligger i användargränssnitt, ruttplanering och uppkoppling.
  • BMW imponerar på användarna med sitt användarvänlighet och sin programvara. Deras senaste modeller kritiseras för sin räckvidd och laddningshastighet.
  • NIO får beröm för mjukvara, anslutningsmöjligheter och användbarhet. Även om laddningshastigheten är undermålig, erbjuder fordonet hög räckvidd trots relativt hög förbrukning.
  • Škoda har gjort betydande framsteg på nästan alla områden med sin nya Elroq, även om problemen kvarstår med appen och ruttplaneringen.
  • Tesla tappar mark på grund av långsammare laddningshastigheter och ryktesproblem kopplade till Elon Musks politiska aktiviteter.
  • BYD får bra betyg för mjukvara och anslutning men behöver förbättra laddningshastigheten.
  • Ford visar starka framsteg med nya Explorer, som erbjuder utmärkt räckvidd och laddningsprestanda. Appen är dock ett problem.
  • Volkswagen ser små framsteg, särskilt med nya ID.7, som har bättre räckvidd och laddning. Programvara och ruttplanering är dock fortfarande svaga.
  • Hyundai/Kia/Genesis levererar hög laddningskapacitet men saknar fortfarande effektiv ruttplanering.
  • Mercedes hyllas för mjukvara och användargränssnitt, men EQA och EQB släpar efter i räckvidd och laddning. Nya CLA ingår inte i studien.
  • Mini förbättrar sig i alla kategorier med sin nya modell, även om äldre modeller fortfarande påverkar resultaten. Räckvidden är genomsnittlig; laddningshastigheten är ett problem.
  • Renault har förbättrat uppkopplingsmöjligheterna och användargränssnittet men lider av dålig laddningsprestanda.
  • Volvo får kritik för hög förbrukning och programvaruproblem, även om ruttplanering är en styrka.
  • Fiat drar nytta av låg förbrukning men har stora problem med uppkoppling och laddningshantering.
  • Cupra är medelmåttig på de flesta områden men kämpar med ihållande programvaru- och anslutningsproblem.
  • Smart misslyckas med att imponera med modellerna #1 och #3, med utbredda problem med mjukvara, anslutning och navigation.
  • Audi har förbättrat laddning och räckvidd med nya A6/Q6 e-tron, men svagheter i mjukvara och appar kvarstår.
  • MG , Peugeot och Opel fortsätter att lida av betydande problem med mjukvara och anslutning.
    Källa: Uscale

Om studien

I maj 2025 tillfrågades totalt 5 004 elbilsförare av olika märken och modeller om sina erfarenheter av vardaglig användning. Detta är en del av USCALE-studieportföljen för den pågående undersökningen av elbilsförares kundresa. Studien genomfördes för sjätte gången i den tysktalande DACH-regionen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt