De två elbilarna lanserades som tekniska mästerverk laddade med kraft, lyx och framtidstro. Men deras värderas har visat sig vara extremt. Den ena tappar 24 000 kronor i värde – varje månad.
Men nu visar det sig att två av Sveriges mest påkostade elbilar tappat enorma summor i värde på bara tre år. De har batterier som klarar nästan 50 mil, fyrhjulsdrift och laddning som går på bara några minuter. Ändå har prisraset varit brutalt. Slår man ut det per månad blir det brutalt och i ena fallet tappar elbilen en hel månadslön i värde varje månad.
När Audi e-tron GT RS kom ut var det en av märkets mest påkostade modeller någonsin. Under den låga karossen gömmer sig dubbla elmotorer som tillsammans ger upp till 646 hästkrafter och quattro-fyrhjulsdrift. Batteriet på 93,4 kWh räcker till omkring 420 kilometers räckvidd och tack vare 800-voltsladdning kan bilen snabbladdas till 80 procent på drygt 20 minuter. Bilen kombinerar prestanda i superbilsklass med lyxig interiör och Gran Turismo-känsla. Men det har inte hjälpt mot raset i värde.


Den eldrivna sportkombi Porsche Taycan 4 Cross Turismo lanserades samma år och riktade sig till dem som ville ha Porsches körkänsla i ett mer praktiskt format. Bilen har samma batteristorlek som Audin, 93,4 kWh och klarar upp till 456 kilometer på en laddning. Fyrhjulsdrift är standard, och 0–100 km/h går på 5,1 sekunder. Cross Turismo-versionen fick också högre markfrigång för att klara dåliga vägar och vinterkörning.
Men trots teknik i toppklass är prisfallet dramatiskt. En Taycan som 2022 kostade 1,14 miljoner kronor i standardutförandet säljs nu för runt 639 000 kronor. Ett tapp på nästan 14 000 kronor i månaden. För Audi e-tron GT RS är siffrorna ännu dystrare. Från 1,6 miljoner till cirka 740 000 kronor på tre år, motsvarande runt 24 000 kronor per månad. Det gör att Audin tappat över 850 000 kronor i värde på bara tre år.


Två av Europas mest avancerade elbilar har alltså tappat mer än många tjänar på ett år. Trots att de båda bjuder på kraft, lyx och prestanda i världsklass. För bilägare som äger någon av elbilarna kan det vara ett skrämmande besked. Men för den som letar begagnat kan det också vara en oväntad chans att köpa lyxiga elbilar till halva priset.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















