Här är elbilen från Fiat som kör i motorvägsfart utan att förbruka ström från batteriet. Tillverkaren har byggt en elektrisk motorväg som överför ström lika fort som en snabbladdare. Kanske kan det revolutionera långkörning i elbilar.
Fordonskoncernen Stellantis utvecklar framtidens bilkörning på sin testanläggning ”Arena del Futuro” i Italien. Nu har de byggt en elektrisk motorväg som överför ström till elbilar lika fort som en snabbladdare. Anläggningen med induktiv laddning har redan testats skarpt med en Fiat 500 som laddas när den kör i motorvägshastigheter.
Säkerhetstester visar dessutom att magnetfältet inte har någon påverkan på passagerarna i bilen. Skulle uppfinningen bli verklighet skulle det knappast behövas några laddstationer. 20 minuter längs en elslinga på E4:an skulle vara allt som behövs för att fortsätta långkörningen.
Testanläggningen i Chiari i Italien använder spolar under asfalten som överför energin direkt till en speciell mottagare som sitter i bilar, bussar och lastbilar. I dagsläget går energin direkt till elmotorerna, så fordonen kan köras utan att få slut på batterier. “Arena del Futuro” använder likström (DC) för att minska förlusterna under överföringen, precis som en snabbladdare. Likströmmen gör att tunnare och billigare kablar kan användas. Det är också helt säkert för människor att gå på vägarna med elslingorna.
– Vår långsiktiga strategiska plan, Dare Forward 2030, är baserad på premissen att ge alla ‘den senaste rörlighetsfriheten’ och detta projekt är själva kärnan i vart vi är på väg som företag. Detta projekt är ett spännande steg när vi arbetar för att uppnå längre batterilivslängd, lägre räckviddsångest, större energieffektivitet, mindre batteristorlek, enastående prestanda och lägre vikt och kostnad. säger Anne- Lise Richard, chef för Global e-Mobility på bilkoncernen Stellantis.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter